X

Działania marketingowe – zestawienie i przykłady

Można by pomyśleć, że spisanie wszystkich form marketingu nie jest rzeczą trudną. Ale tak do końca nie jest. Zadanie to okazuje się dość zawiłe. A precyzyjnie mówiąc, prawie tak samo złożone, jak moja odpowiedź na często zadawane mi pytanie – „a co ty dokładnie robisz, pracując w marketingu?”.

Kategorii działań marketingowych jest dosyć sporo, a terminów im towarzyszących jeszcze więcej. Chyba wszyscy teoretycy tej pięknej (pseudo)nauki, za punkt honoru postawiło sobie wymyślenie kolejnej chwytliwej nazwy lub skrótu marketingowego. W konsekwencji tego, mamy do czynienie z przypadkami, gdy identyczne działania opisywane są kilkoma terminami. Jak również przypisanych im zostaje parę różnych skrótów.

Wszystkie zebrane poniżej odmiany i przykłady działań marketingowych są rezultatem przeprowadzonej selekcji, która odbywała się według subiektywnej oceny (tj. pewnej wypadkowej: powszechności, popularności, skuteczności). Mówiąc konkretniej, pominąłem wszystkie pojęcia marketingowe, które nie odgrywają obecnie większej roli, tzn. ich czas jeszcze nie nadszedł, ewentualnie z samej definicji wydają się niewarte odnotowania.

Dużą trudność sprawia przypisanie poszczególnej formy marketingu do kategorii. Wielokrotnie zdarzało się, że dany termin mógłby być przypisany do dwóch lub więcej grup, a sama kategoria mogłaby stanowić podkategorię innej, itd. Dlatego głównym kryterium podziału w poniższym zestawieniu stała się przejrzystość i logiczność struktury.

Jeżeli ktoś uzna, że dane działanie powinno być przypisane do innej grupy – to zapewne ma rację. Tak samo jak inna osoba, która umieściłaby ten sam element jeszcze w innym miejscu.  Gdy spojrzymy na całość praktycznym okiem, to i tak okaże się, że w dobie marketingu zintegrowanego takie podziały nie odgrywają przecież istotnej roli.

Różne oblicza marketingu – działania, terminy i krótkie objaśnienia

INTERNET MARKETING (także: digital marketing, online marketing) – obejmuje wszelkie działania marketingowe wykorzystujące sieć internet.

  • reklama graficzna (display), np.: bannery, skyscraptery, pop-up’y, itp., w postaci statycznej, animowanej lub video;
  • serach engine optimization (SEO) – działania ukierunkowane na podnoszeniu pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania (tzw. pozycjonowanie strony);
  • serach engine marketing (SEM) – reklama w wyszukiwarkach internetowych (np., poprzez linki sponsorowane lub SEO);
  • zarządzanie stroną internetową firmy;
  • e-mail marketing – wysyłka wiadomości elektronicznych, w tym, newsletterów, emaili promocyjnych lub informacyjnych;
  • social media marketing – wykorzystywanie sieci społecznościowych w komunikacji z klientami;
  • influencer marketing – nawiązywanie współpracy z osobami o dużych zasięgach w sieciach społecznościowych lub będących wpływowymi opiniotwórcami w swojej dziedzinie, celem publikacji treści reklamowych w ich kanałach komunikacji z odbiorcami (fanami, społecznością, itp.).
  • viral marketing/ buzz marketing – tworzenie treści, których celem jest szybkie rozprzestrzenianie się między użytkownikami przy jednoczesnym wzroście znajomości promowanej marki;
  • crowdsourcing marketing — wykorzystywanie społeczności do tworzenia pomysłów na nowe rozwiązania marketingowe;
  • reklama na portalach oferujących zakupy grupowe;
  • referral marketing – prowokowanie klientów do rekomendowania firmy innym;
  • affiliate marketing – jedna z odmian promocji z rozliczeniem cost per action, w której wydawcy (właściciele stron WWW) oferują powierzchnie reklamową, w zamian za wynagrodzenie od każdego zdarzenia (np.: prawidłowo wypełnionego formularza, podpisana umowa z klientem przez partnera);
  • UX (user experience) – projektowanie stron i aplikacji pod kątem użyteczności i łatwości obsługi przez klientów.

MOBILE MARKETING – czyli urządzenia przenośne (komórki, tablety, laptopy) na służbie marketingu

  • komunikacja poprzez SMS/MMS;
  • wykorzystanie aplikacji mobilnych do promocji;
  • in-game marketing – wykorzystanie gier jako nośnika informacji o produktach i firmie;
  • kody QR – obrazki umieszczane na opakowaniach lub bilbordach, które po zeskanowaniu przekierowują na stronę internetową;
  • voice mailing – automatyczne komunikaty głosowe wysyłane do posiadaczy telefonów komórkowych;
  • location based marketing – wykorzystanie narzędzi lokalizujących  w marketingu (na podstawie gps w telefonie);
  • dedykowane reklamy display pod urządzenia mobilne;
  • komunikacja poprzez bluetooth.

OUTBOUND MARKETING (inaczej push marketing) – działania wychodzące (inicjowane po stronie firmy), kierowane do osób, które niekoniecznie oczekują kontaktu z naszej strony.

  • marketing bezpośredni (direct marketing) – forma marketingu, w której przekaz kierujemy do konkretnych osób, np.:
  • telemarketing (cold calling, badania telefoniczne, akcje informacyjne, telesprzedaż);
  • kampanie email-marketingowe – masowe wysyłki wiadomości elektronicznych, często przy wykorzystaniu narzędzi personalizujących daną wiadomość (personalized marketing);
  • kampanie wysyłkowe pocztą tradycyjną (adresowe i bezadresowe);
  • door-to-door marketing (field marketing)marketingowe domokrążctwo.

INBOUND MARKETING (inaczej pull marketing) – działania ukierunkowane na zwiększenie szans na odnalezienie naszej oferty przez klienta, a następnie zachęcenie go do kontaktu. Wykorzystywane są przy tym narzędzia SEO, social media, a także:

  • content marketing – tworzenie wartościowych treści i wykorzystywanie ich, jako wabika na potencjalnych klientów. Takimi treściami są artykuły branżowe (publikowane na blogach firmowych), raporty, wyniki badań rynkowych, case studies, success stories, filmy, webinary, aplikacje, itp.;
  • infolinie/ telecentrum – komunikowanie numeru telefonu i zachęcanie do kontaktu drogą telefoniczną.

EVENT MARKETING – promocja firmy lub produktu poprzez organizację lub udział w różnego typu wydarzeniach, np.:

  • obecność z wykładem na konferencji lub seminarium branżowym;
  • prezentacja na własnym stoisku na targach (trade show marketing);
  • organizacja festiwali, koncertów, pikników dla klientów;
  • wyjazdy „lojalnościowe” dla kluczowych klientów;
  • przygotowywanie dedykowanych kursów dla klientów, spotkań z konsultantami;
  • sponsoring wydarzeń organizowanych przez inne podmioty.

ATL (above the line) – reklama przy wykorzystaniu środków masowego przekazu:

  • reklama telewizyjna;
  • reklama radiowa;
  • reklama prasowa (w tym katalogi branżowe, własne wydawnictwa);
  • out of home marketing (OOH)/ outdoor marketing – reklama zewnętrzna, reklama uliczna, wykorzystywująca takie nośniki jak: : tablice reklamowe, billboardy, citylighty, słupy ogłoszeniowe, wiaty przystankowów, kioski, tablice elektronicznych, telebimy;
  • product placement – „pseudoreklama”, lokowanie informacji o produkcie w audycjach radiowych lub TV, serialach, filmach TV, w taki sposób żeby nie sprawiało to wrażenia bezpośredniej reklamy, oddziaływanie na podświadomość.

BTL (below the line) – działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta. Najczęściej kojarzone z: ulotkami, katalogami ofertowymi, broszurami (tzw. materiałami POS), a także różnego rodzaju gadżetami i upominkami (zobacz listę pomysłów na prezent biznesowy). Ale BTL to także:

  • ambush marketing — wykorzystywanie dużych wydarzeń medialnych do promocji produktów, ale niepłacąć z tego tytułu żadnych opłat licencyjnych, itp.;
  • eco marketing — uwydatnianie korzyści ekologicznych w oferowanych produktach ;
  • guerilla marketing — marketing partyzancki, promowaniu dóbr i usług za pomocą niekonwencjonalnych technik, zwykle mały budżet, ale duży oddźwięk;
  • augmented reality marketing – promocja wykorzystująca rozwiązania typu augmented reality;
  • point-of-sale marketing (indoor marketing/  in-store marketing) — promocja w punktach handlowych, np.: stoiska, hostessy, próbki, itp.;
  • merchandising – wpływanie na zachowania klientów (a dokładnie poziom sprzedaży) poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów;

MARKETING PRODUKTOWY / BRAND MARKETING – zarządzanie produktem/ brandem, zespół działań, których celem jest rozwój produktu (lub marki), w tym m.in: wzrost sprzedaży i rozpoznawalności.

  • new product development (NPD) – proces wdrażania nowych produktów na rynek;
  • test-driven marketing — systematyczne testowanie skuteczności nowych form marketingowych;
  • rebranding – zmiana logo, wizualizacji produktów, pozycjonowania na rynku;
  • promotion marketing – organizowanie promocji: cenowych, pakietowych, ilościowych, kuponowych, itp.;
  • sampling – udostępnianie klientom próbek, testerów, wersji demonstracyjnych;
  • konkursy, quizy – zabawa jako metoda na zwiększenie interaktywności;
  • marketing lojalnościowy – tworzenie własnych lub dołączanie się do istniejących programów (np. Payback) nastawionych na utrzymaniu oraz rozwoju relacji z obecnymi klientami;
  • cross- i up-selling – akcje marketingowo-sprzedażowe nastawione na sprzedaż innych produktów z oferty do obecnych klientów lub sprzedaż produktów droższych (ew. opcji dodatkowych);
  • certyfikacja – udział produktu w niezależnych konkursach, rankingach, itp.;
  • vertical marketing — dopasowywanie tych samych produktów pod kątem różnych branż;
  • trade marketing – marketing handlowy, współpraca z dystrybutorami.

MARKETING ANALITYCZNY / CRM – wykorzystywanie informacji o klientach w celu zwiększenia sprzedaży produktów

  • database marketing – analiza i zarządzanie danymi celem lepszego adresowania oferty oraz kierowani akcji CRM. Przykładowo systemy CDP – Cusomer Data Platforms;
  • closed loop marketing — mierzenie rezultatów działań marketingowych (ROI) i komunikacyjnych, śledzenie reakcji grup docelowych;
  • behavioral marketing — targetowanie reklamy/ oferty pod kątem zachowań klientów;
  • geomarketing — dopasowywanie marketing-mix do lokalizacji geograficznej klientów;
  • neuromarketing — wykorzystanie badań psychofizjologicznych w celach marketingowych;
  • badania marketingowe – realizacja badań marketingowych (CATI, CAWI, focus groups, itp.)
  • benchmarking – analiza porównawcza: segmentów klientów, produktów konkurencji, itp.;
  • remarketing– targetowanie reklamy na podstawie rejestrowanych zachowań danego użytkownika w sieci;
  • real-time marketing — stosowany najczęściej w ecommerce, dopasowywanie komunikatów marketingowych do poszczególnego klienta, w danym czasie i miejscu;
  • customer experience management – zarządzanie doświadczeniami klientów, opracowywanie i analiza map podróży klienta,
  • programy lojalnościowe – tworzenie stałych zasad premiujących dotychczasowych klientów.

B2B MARKETING – działania marketingowe charakterystyczne dla firm oferujących swoje produkty innym przedsiębiorcom (a nie klientom indywidualnym).

  • relationship marketing (account-based marketing, one-to-one marketing) działania marketingowe, których celem jest rozwój i podtrzymywanie długoterminowych relacji biznesowych z klientami;
  • channel marketing — marketing poprzez kanały dystrybucji;
  • cooperative marketing — współpraca dwóch firm celem rozwoju wspólnej oferty;
  • niche marketing — ukierunkowywanie działań marketingowych do niewielkich lub niezagospodarowanych segmentów rynkowych;
  • yellow-pages / katalogi branżowe – umieszczanie danych kontaktowych w spisach i listach biznesowych.

PUBLIC RELATIONS (PR)planowa komunikacja zarówno wewnątrz firmy, jak i z jej otoczeniem.

  • media relations – zarządzanie sposobem prezentacji oraz obecnością firmy w mediach;
  • article marketingpisanie komunikatów prasowych, wywiadów, oświadczeń dla prasy;
  • lobbying (influence marketing) — działania zmierzające do uzyskania przychylności władz (public affairs), mediów lub innych kluczowych osób z punktu widzenia firmy;
  • celebrity marketing — wykorzystanie celebrytów jako nośników wizerunku marki;
  • influencer marketing – współpraca z twórcami, blogerami, vlogerami, wpływowymi w kanale online;
  • czarny PR – upublicznianie informacji prowadzących do zdyskredytowania konkurencji;
  • word-of-mouth marketing (evangelism marketing) – sprawianie, aby „dobra nowina” się rozprzestrzeniała od klienta do klienta;
  • komunikacja wewnętrzna (wewnętrzny PR) – wszelkiego rodzaju działania, których odbiorcami są pracownicy przedsiębiorstwa. Celem jest tutaj zwiększenie morale, poprawa poziomu identyfikacji pracowników z firmą (corporate identity), motywacja do lepszej pracy, budowanie prawidłowych postaw wynikających z wizji i misji przedsiębiorstwa.

Pomimo długich przeszukiwań, jestem świadomy, że to nie jest lista pełna. Ale na pewno jest to dobra podstawa do dalszych poszukiwań i uzupełniania tego zestawienia o kolejne możliwe formy działań marketingowych.

Jeszcze na koniec szybkie pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj Naukę na przykładach!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

7 komentarzy do “Działania marketingowe – zestawienie i przykłady”

  1. Świetny artykuł, ale projektowanie strony internetowej nie polega tylko na wrzuceniu tekstu i paru produktów bez odpowiedniej szaty graficznej. W tym celu warto by nasza strona posiadał profesjonalny wygląd lepiej zlecić takie zadanie firmie zewnętrznej, która nie tylko nakręci nam spoty reklamowe ale również dobrze wizualnie stworzy nam stronę.

    Odpowiedz
  2. Świetny artykuł, jeszcze nigdy nie trafiłem na tak dobry podział działań marketingowych. Ja zajmuję się organizacją eventów i tylko z tym jednym aspektem jest pełno pracy. Marketing to bardzo obszerna i ciekawa dziedzina.

    Odpowiedz
  3. Fajne zestawienie, może się przydać :) Ja osobiście w firmie stosuję marketing smsowy. Wykorzystujemy do tego platformę playsms.pl. Koszt nie jest ogromny, a całość przebiega bardzo sprawnie: w swoim panelu można sobie tworzyć baze kontaktową klientów. Osobiście nie byłem świadomy tego, że to narzędzie może być aż tak skuteczne

    Odpowiedz

Dodaj komentarz