Naucz się szybko Excela i PowerPointa! Sprawdź moje ebooki - już ponad 3 000 klientów.
   > Promocja na BESTSELLER: "EXCEL - nauka na przykładach" POBIERZ fragmenty DEMO >

O tym się mówi – crowdsourcing

Wiedza w firmie nie musi pochodzić wyłącznie od jej pracowników. Można czerpać ją z różnych źródeł – firm zewnętrznych, badań rynkowych i … crowdsourcingu. Ten skomplikowany termin pojawił się po raz pierwszy w 2006 roku w magazynie Wired, ale w istocie opisuje od lat znane zjawisko, jakim jest czerpanie wiedzy od społeczności, tj. od zwykłych użytkowników produktów lub usług.[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2012/03/Crowdsourcing.jpg” width=”200″ height=”180″ lightbox=”yes” align=”left” float=”left”]Cała idea crowdsourcingu bazuje na założeniu, że tytułowy tłum ludzi jest w stanie przejąć cześć zadań, które dotychczas były powierzane pracownikom firmy.W rezultacie możemy otrzymać innowacyjne rozwiązania oraz o wiele szersze spojrzenie na problemy firmy. Jednak jak zawsze, nieumiejętne wykorzystanie takich narzędzi może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego. Rezultatem czego może być lawina negatywnych komentarzy, w których rozbawieni użytkownicy będą prześcigać się w wytykaniu błędów i wad produktu lub przedsiębiorstwa (przykłady można poznać tutaj).

Korzyści z crowdsourcingu

  • Niskie koszty (ale nie zawsze)
  • Wynagradzanie za efekt (wdrożone pomysły)
  • Pomoc w realnych problemach
  • Wzrost innowacyjności i efektywności
  • Budowanie wizerunku

Przykłady zastosowań crowdsourcingu

Najpopularniejszą formą crowdsourcingu są specjalne programy przygotowywane przez firmy, których celem jest zbieranie rozmaitych pomysłów (np.: na nowe produkty, ulepszenia istniejących rozwiązań). Na uwagę zasługują tutaj takie programy jak: Acrobat.com Ideas,  Electrolux Design Lab,  IdeaStorm.com (Dell), My Starbucks Idea. Te serwisy cieszą się dużą popularnością. Jak wynika ze statystyk zamieszczonych na stronie programu Della, dotychczas zgłoszono ok. 17 tys. pomysłów, z których blisko 500 zostało wdrożonych. Dodatkowo oddano łącznie ok. 740 tys. głosów i wystawiono 95 tys. komentarzy.

Inną odmianą crowdsourcingu jest program MVP (Most Valuable Professionals) firmy Microsoft. Program ten nagradza najaktywniejszych członków społeczności internetowych, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat produktów Microsoftu.   Nadanie tytułu MVP nie wiąże się z żadnym wynagrodzeniem finansowym. Wszystko opiera się na poszerzaniu wiedzy specjalistycznej oraz budowaniu swojej renomy.   Program działa w  90 krajach. Każdego roku MVP udzielają odpowiedzi na ponad 10 mln pytań.

Crowdsourcing wykorzystywany jest także do oceny funkcjonalności lub testowania oprogramowania, gier oraz stron internetowych. Dzięki nim firma może poznać ukryte błędy, zanim nastąpi komercyjne wdrożenie produktu lub usługi.

Więcej o pozytywnych i negatywnych aspektach crowdsourcingu można dowiedzieć się z poniższej prezentacji.

Jeszcze na koniec szybkie pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj Naukę na przykładach!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

2 komentarze do “O tym się mówi – crowdsourcing”

  1. Jak się okazuje crowdsourcing może być podstawą wielu bardzo interesujących przedsięwzięć z zakresu marketingu. Opinia użytkowników jest zwykle bardzo cenna, a ich pomysły pozwalają na realizację niesamowitych projektów. Świetnie przykłady można znaleźć tutaj innowacje.tv

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

X