Praca nad wizerunkiem firmy jest procesem długookresowym. Ale niekoniecznie kosztownym. Zawsze można dobrać tańsze narzędzia, które odpowiadają możliwościom finansowym przedsiębiorstwa. A drogie kampanie pozostawić marketerom bez wyobraźni.
Czym jest wizerunek?
Nie da się w pełni wymienić wszystkich czynników i przesłanek wpływających na decyzje zakupowe klientów. Dlaczego wybierają firmę A zamiast B? Co ich motywuje do kontynuowania zakupów u nas, chociaż na rynku pojawiło się wiele nowych alternatyw? Niejednokrotnie wpływ na wybór ma wizerunek, czyli zbiór wszystkich informacji i doświadczeń, które posiadamy na temat danego produktu lub firmy. Zastanówmy się w jaki sposób można go budować. Niekoniecznie wydając na to wielkie budżety.
Przykłady metod kreowania wizerunku marki bądź firmy:
1. Bądź ekspertem
- Przystąpienie i aktywny udział w stowarzyszeniach i organizacjach branżowych;
- Prowadzenie warsztatów na tematy związane z oferowanymi produktami lub usługami;
- Tworzenie praktycznych artykułów, porad, studio przypadków do gazet i portali branżowych (czyli działania zwane content marketingiem – lub inaczej marketingiem treści);
- Pojawianie się na targach i konferencjach.
2. Doświadczenie się liczy
- Zbieranie i komunikowanie referencji od swoich obecnych klientów;
- Komunikowanie największych osiągnięć;
- Wykorzystywanie w komunikacji innych, silnych „brandów” firm, z którymi współpracujemy (wspieranie się nimi w materiałach firmowych);
- Branie udziału w konkursach branżowych (…i wygrywanie ich).
3. O krok przed innymi
- Stworzenie konkursu powiązanego w pewien sposób (bezpośredni lub mniej) z przedmiotem działalności firmy i coroczne nagradzanie laureatów;
- Udzielanie się charytatywnie;
- Sponsorowanie lokalnych wydarzeń lub organizacji;
- Szkolenie pracowników z profesjonalnej obsługi klientów.
4. Pełna informacja
- Umieszczenie na stronie WWW uniwersalnych (ale aktualnych) materiałów dla prasy;
- Dbanie o klientów poza godzinami pracy. Zainwestowanie w automatyczną sekretarkę na głównym telefonie firmowym. Nagranie tam komunikatów głosowych z informacjami o: firmie, godzinach pracy, adresie email, itp;
- Śledzenie tego, co piszą o firmie w internecie. Przemyślane reagowanie na niepochlebne wpisy;
- Komunikowanie swoich działań (czyli klasyczny PR).
5. Budowa relacji z klientami
- Komunikowanie się bezpośrednio z najważniejszymi klientami;
- Wysyłanie podziękowań do klientów – ale nie tylko po zakupie;
- Odpowiednie urządzenie recepcji, w której każdy gość będzie czuł się mile;
- Cyklicznie badanie satysfakcji swoich klientów;
- Opracowanie programu nagradzającego najlepszych klientów;
- Realizacja działań mających na celu aktywne utrzymywanie i lojalizowanie klientów.
6. Spójna identyfikacja wizualna firmy
- Używanie wyraźnych znaków firmowych na wszelkiej korespondencji;
- Opracowanie jednolitych zasad komunikacji wizualnej i pilnowanie ich przestrzegania;
- Stworzenie maskotki firmowej będącej znakiem rozpoznawczym firmy;
- Przygotowanie jednolitych uniformów dla pracowników;
- Dysponowanie pomysłowymi gadżetami firmowymi z logo firmy.
Źródła grafik: 1,2.