Praca nad wizerunkiem firmy jest procesem długookresowym. Ale niekoniecznie kosztownym. Zawsze można dobrać tańsze narzędzia, które odpowiadają możliwościom finansowym przedsiębiorstwa. A drogie kampanie pozostawić marketerom bez wyobraźni.
Czym jest wizerunek firmy lub marki?
Nie da się w pełni wymienić wszystkich czynników i przesłanek wpływających na decyzje zakupowe klientów. Dlaczego wybierają firmę A zamiast B? Co ich motywuje do kontynuowania zakupów u nas, chociaż na rynku pojawiło się wiele nowych alternatyw?
Niejednokrotnie wpływ na wybór ma wizerunek, czyli zbiór wszystkich informacji i doświadczeń, które posiadamy na temat danego produktu lub firmy. Pomaga on przy podejmowaniu decyzji, bo nie za każdym razem zakup musi być poprzedzany złożoną analizą kosztów i korzyści.
Zastanówmy się w jaki sposób można budować wizerunek. Niekoniecznie wydając na to wielkie budżety. A przykładowo stawiając na pomysł, systematyczność lub zasięg. Aby nie lać wody – poniżej główne kategorie działań plus luźne przykłady.
Przykłady metod kreowania wizerunku marki bądź firmy:
1. Bądź ekspertem
- Przystąpienie i aktywny udział w stowarzyszeniach i organizacjach branżowych;
- Prowadzenie warsztatów na tematy związane z oferowanymi produktami lub usługami;
- Tworzenie praktycznych artykułów, porad, studio przypadków do gazet i portali branżowych (czyli działania zwane content marketingiem – lub inaczej marketingiem treści);
- Pojawianie się na targach i konferencjach.
2. Doświadczenie się liczy
- Zbieranie i komunikowanie referencji od swoich obecnych klientów;
- Komunikowanie największych osiągnięć;
- Wykorzystywanie w komunikacji innych, silnych „brandów” firm, z którymi współpracujemy (wspieranie się nimi w materiałach firmowych);
- Branie udziału w konkursach branżowych (…i wygrywanie ich).
3. O krok przed innymi
- Stworzenie konkursu powiązanego w pewien sposób (bezpośredni lub mniej) z przedmiotem działalności firmy i coroczne nagradzanie laureatów;
- Udzielanie się charytatywnie;
- Sponsorowanie lokalnych wydarzeń lub organizacji;
- Szkolenie pracowników z profesjonalnej obsługi klientów.
4. Pełna informacja
- Umieszczenie na stronie WWW uniwersalnych (ale aktualnych) materiałów dla prasy;
- Dbanie o klientów poza godzinami pracy. Zainwestowanie w automatyczną sekretarkę na głównym telefonie firmowym. Nagranie tam komunikatów głosowych z informacjami o: firmie, godzinach pracy, adresie email, itp;
- Śledzenie tego, co piszą o firmie w internecie. Przemyślane reagowanie na niepochlebne wpisy;
- Komunikowanie swoich działań (czyli klasyczny PR).
5. Budowa relacji z klientami
- Komunikowanie się bezpośrednio z najważniejszymi klientami;
- Wysyłanie podziękowań do klientów – ale nie tylko po zakupie;
- Odpowiednie urządzenie recepcji, w której każdy gość będzie czuł się mile;
- Cyklicznie badanie satysfakcji swoich klientów;
- Opracowanie programu nagradzającego najlepszych klientów;
- Realizacja działań mających na celu aktywne utrzymywanie i lojalizowanie klientów.
6. Spójna identyfikacja wizualna firmy
- Używanie wyraźnych znaków firmowych na wszelkiej korespondencji;
- Opracowanie jednolitych zasad komunikacji wizualnej i pilnowanie ich przestrzegania;
- Stworzenie maskotki firmowej będącej znakiem rozpoznawczym firmy;
- Przygotowanie spójnych wizualnie uniformów dla pracowników;
- Dysponowanie pomysłowymi gadżetami firmowymi z logo firmy.
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint
Świetny artykuł, jednak warto dodać, że bez chęci budowania wizerunku firmy nie jesteśmy w stanie współcześnie normalnie funkcjonować. W szczególności dotyczy to dużych firm, które praktycznie cały czas korzystają z pomocy PR-owców.
W kwestii pomysłowych gadżetów firmowych nieodzownym jej elementem od wielu lat są eko torby bawełniane w których znajdują się teczki z notesem, długopisy czy też różnego rodzaju zabawki.
Budowanie dobrych relacji z klientami wymaga pracy wielu ludzi oraz narzędzi, gdzie właśnie jednym z nich są właśnie gadżety firmowe takie jak torby czy też inne dodatki do niego (np. pendrive z nadrukiem loga firmy itd), które w połączeniu w całość stanowią do dziś nieodzowny element.
Wiadomo, że każda firma nie istnieje bez wizerunku. Jednak by móc go sobie zbudować musi po pierwsze określić swoje plany oraz narzędzia jakie są mu potrzebne do ich realizacji. W tym celu małe firmy głównie stawiają na reklamę uliczną, w szczególności na szyldy reklamowe poznań czy oklejenie samochodów reklamą. Ważne jest by reklama firmy przyciąga potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług lub towarów.