Jak powinna wyglądać dobra oferta handlowa? Odpowiedź jest dosyć prosta, powinna być: jasna, prosta, przejrzysta, przyciągająca uwagę, w miarę krótka, atrakcyjna wizualnie, bezbłędna, zachęcająca do dalszych rozmów, oryginalna…
To na początek wystarczy ;) Poszukując inspiracji przed samodzielnym stworzeniem własnej oferty handlowej lub modyfikacją istniejącego szablonu, warto poprzeglądać dokonania innych firm w tym względzie. Poniżej zestawienie kilkunastu ofert handlowych z rozmaitych branż. Do przejrzenia, porównania, analizy, inspiracji.
Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że załączone materiały różnią się znacząco między sobą. Każdy z nich zawiera zupełnie inny zakres informacji oraz opracowany jest w odmiennej formie. Nawet nazewnictwo tych dokumentów bywa różne. Z różnych względów, najczęściej prawnych i marketingowych, firmy celowo unikają używania terminu “oferta handlowa”, zastępując je “katalogiem…”, “zaproszeniem do współpracy”, itp.
Generalnie kształt oferty wynika z rodzaju produktu lub usługi, który przedstawia, oraz koncepcji i pomysłowości autora, który ją opracowuje. Wiele ofert handlowych wysyłanych jest w postaci zwykłej wiadomości email. I to jest raczej standard wśród mniejszych firm. Natomiast, gdy kontrakty dotyczą większych sum lub też stroną sprzedającą jest większe przedsiębiorstwo, które dba o swoją markę, wtedy mamy do czynienia z bardziej profesjonalnymi materiałami.
Można niektórym z poniższych przykładów ofert zarzucić, że są za długie lub brakuje im pewnych danych, ale to zawsze będą tylko subiektywne odczucia. Końcowego rozstrzygnięcia i tak zawsze dokonują klienci. To oni są najlepszym źródłem wiedzy odnośnie tego, co powinno znaleźć się w ofercie i jak powinna ona wyglądać.
Jeżeli tworzysz złożone oferty cenowe oraz chcesz nauczyć się szybkich obliczeń w Excelu to polecam mój >> podręcznik Excela <<. Znajdziesz tam szereg funkcji przydatnych w codziennej pracy. Nauka Excela to dobra inwestycja.
Zdecydowana większość z załączonych ofert to pod względem kompozycji oraz copywritingu profesjonalne materiały handlowe, które spokojnie mogą służyć jako przykład i źródło inspiracji. Na części z nich widać, że wyszły spod rąk niezłych grafików, ale z drugiej strony, są też przykłady takich, których wygląd sugeruje, że przygotowane zostały bez pomocy zewnętrznej.
Warto zaznaczyć, że opracowanie oferty handlowej to dopiero część sukcesu. Mając już przygotowany taki dokument, stajemy niejednokrotnie przed pytaniem, w jaki sposób pozyskać zgodę na przesłanie oferty handlowej drogą elektroniczną do potencjalnego klienta. Tutaj mamy do czynienia z wieloma praktykami – często na granicy prawa. Ale temat, sam w sobie, bardzo ciekawy, zachęcam zatem do lektury jednego z wcześniejszych postów na ten temat.
Wzory i przykłady ofert handlowych (w formacie pdf – do pobrania i analizowania)
Oferta emisji reklam
Oferta płatności internetowych
Oferta reklamy
Oferta rozwiązania dla przemysłu
Oferta produkty kosmetyczne
Oferta sprzęt elektroniczny dla przedsiębiorstw Oferta sprzęt pomiarowy
Oferta technika grzewcza
Oferta urządzenia i środki higieny
Oferta usługi mobilne
Oferta wydawnicza – eventowa
Oferta rozwiązań i produktów budowlanych
Oferta na wyroby przemysłowe
Oferta na systemy dekoracyjne
Oferta na usługi poligraficzne
Oferta na oprogramowanie – system CRM
Oferta dystrybutora sprzętu IT
Oferta na produkty dentystyczne
Podstawowe elementy oferty handlowej to opisy produktów oraz ich ceny – te powszechnie obowiązujące lub te wyliczone pod konkretnego klienta. Jak już wcześniej wspomniałem, pod pojęciem oferty handlowej kryje się często jedynie “zaproszenie” do podjęcia współpracy. Różnica polega głównie na tym, że w zaproszeniu nie podawane są oficjalne ceny lub też jest zawarte jest w nim zastrzeżenie, że podane warunki, w myśl obowiązującego prawa, nie stanowią oferty handlowej (np. wiążąca obie strony wartość będzie podana dopiero w umowie).
Oferta handlowa w rozumieniu, w jakim była przedstawiana powyżej, dotyczy głównie firm działających na rynku B2B. W przypadku B2C transakcje przebiegają zwykle w inny sposób, są prostsze i szybsze, zatem też sposób prezentacji produktów i usług wygląda nieco inaczej. Jako przykład może nam posłużyć sprzedaż internetowa, w ramach której wykształciły się także pewne standardy w zakresie przekazywanych informacji, układu i elementów składających się na ofertę. W jednym z kolejnych wpisów opisuję zawartość strony produktowej z ofertą w kanale e-commerce. Znajdziecie tam informacje m.in. o tym, z czego powinien się składać opis produktu, w jakie funkcjonalności warto wyposażyć sklep internetowy oraz jakie czynniki mają wpływ na skuteczność sprzedaży poprzez WWW.
W przypadku, gdyby któryś z linków okazał się już nieaktywny będę wdzięczny za wpis w komentarzu.