Naucz się szybko Excela i PowerPointa! Sprawdź moje ebooki - już ponad 3 000 klientów.
   > Promocja na BESTSELLER: "EXCEL - nauka na przykładach" POBIERZ fragmenty DEMO >

Przykłady ofert handlowych – wzory i pomysły

Jak powinna wyglądać dobra oferta handlowa? Odpowiedź jest dosyć prosta, powinna być: jasna, prosta, przejrzysta, przyciągająca uwagę, w miarę krótka, atrakcyjna wizualnie, bezbłędna, zachęcająca do dalszych rozmów, oryginalna…

To na początek wystarczy ;)

Poszukując inspiracji przed samodzielnym stworzeniem własnej oferty handlowej lub modyfikacją istniejącego szablonu, warto poprzeglądać dokonania innych firm w tym względzie. Poniżej zestawienie kilkunastu ofert handlowych z rozmaitych branż. Do przejrzenia, porównania, analizy, inspiracji.

Oferta handlowa, katalog, wycena, zaproszenie do współpracy, cennik usług…

Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że załączone materiały różnią się znacząco między sobą. Każdy z nich zawiera zupełnie inny zakres informacji oraz opracowany jest w odmiennej formie. Nawet nazewnictwo tych dokumentów bywa różne. Z różnych względów, najczęściej prawnych i marketingowych, firmy celowo unikają używania terminu „oferta handlowa”, zastępując je „katalogiem…”, „zaproszeniem do współpracy”, itp.

Generalnie kształt oferty wynika z rodzaju produktu lub usługi, który przedstawia, oraz koncepcji i pomysłowości autora, który ją opracowuje. Wiele ofert handlowych wysyłanych jest w postaci zwykłej wiadomości email. I to jest raczej standard wśród mniejszych firm. Natomiast, gdy kontrakty dotyczą większych sum lub też stroną sprzedającą jest większe przedsiębiorstwo, które dba o swoją markę, wtedy mamy do czynienia z bardziej profesjonalnymi materiałami.

Kształt i wygląd oferty handlowej – od czego zależy?

Można niektórym z poniższych przykładów ofert zarzucić, że są za długie lub brakuje im pewnych danych, ale to zawsze będą tylko subiektywne odczucia. Końcowego rozstrzygnięcia i tak zawsze dokonują klienci. To oni są najlepszym źródłem wiedzy odnośnie tego, co powinno znaleźć się w ofercie i jak powinna ona wyglądać.

Zdecydowana większość z załączonych ofert to pod względem kompozycji oraz copywritingu profesjonalne materiały handlowe, które spokojnie mogą służyć jako przykład i źródło inspiracji. Na części z nich widać, że wyszły spod rąk niezłych grafików, ale z drugiej strony, są też przykłady takich, których wygląd sugeruje, że przygotowane zostały bez pomocy zewnętrznej.

Warto zaznaczyć, że opracowanie oferty handlowej to dopiero część sukcesu. Mając już przygotowany taki dokument, stajemy niejednokrotnie przed pytaniem, w jaki sposób pozyskać zgodę na przesłanie oferty handlowej drogą elektroniczną do potencjalnego klienta. Tutaj mamy do czynienia z wieloma praktykami – często na granicy prawa. Ale temat, sam w sobie, bardzo ciekawy, zachęcam zatem do lektury jednego z wcześniejszych postów na ten temat.

Wzory i przykłady ofert handlowych (w formacie pdf – do pobrania i analizowania)

Oferta emisji reklam

Oferta płatności internetowych

Oferta reklamy

Oferta rozwiązania dla przemysłu

Oferta produkty kosmetyczne

Oferta sprzęt elektroniczny dla przedsiębiorstw

Oferta sprzęt pomiarowy

Oferta technika grzewcza

Oferta urządzenia i środki higieny

Oferta usługi mobilne

Oferta wydawnicza – eventowa

Oferta na wyroby przemysłowe

Oferta na systemy dekoracyjne

Oferta na usługi poligraficzne

Oferta na oprogramowanie – system CRM

Oferta dystrybutora sprzętu IT

Oferta na produkty dentystyczne

Podstawowe elementy oferty handlowej to opisy produktów oraz ich ceny – te powszechnie obowiązujące lub te wyliczone pod konkretnego klienta. Jak już wcześniej wspomniałem, pod pojęciem oferty handlowej kryje się często jedynie „zaproszenie” do podjęcia współpracy. Różnica polega głównie na tym, że w zaproszeniu nie podawane są oficjalne ceny lub też jest zawarte jest w nim zastrzeżenie, że podane warunki, w myśl obowiązującego prawa, nie stanowią oferty handlowej (np. wiążąca obie strony wartość będzie podana dopiero w umowie).

Oferta handlowa w rozumieniu, w jakim była przedstawiana powyżej, dotyczy głównie firm działających na rynku B2B. W przypadku B2C transakcje przebiegają zwykle w inny sposób, są prostsze i szybsze, zatem też sposób prezentacji produktów i usług wygląda nieco inaczej.

Jako przykład może nam posłużyć sprzedaż internetowa, w ramach której wykształciły się także pewne standardy w zakresie przekazywanych informacji, układu i elementów składających się na ofertę. W jednym z kolejnych wpisów opisuję zawartość strony produktowej z ofertą w kanale e-commerce. Znajdziecie tam informacje m.in. o tym, z czego powinien się składać opis produktu, w jakie funkcjonalności warto wyposażyć sklep internetowy oraz jakie czynniki mają wpływ na skuteczność sprzedaży poprzez WWW.

W przypadku, gdyby któryś z linków okazał się już nieaktywny będę wdzięczny za wpis w komentarzu.

Jeszcze na koniec szybkie pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj Naukę na przykładach!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

13 komentarzy do “Przykłady ofert handlowych – wzory i pomysły”

    • Dzięki za sygnał. Linki zostały poprawione. Niestety (dla mnie i czytelników tej strony, ale nie klientów tych firm ;) te materiały są często zmieniane, co powoduje, że modyfikacji ulaga ich adres. Stąd mogą okresowo wystąpić problemy z aktualnością linków.

      Odpowiedz
  1. Witam. czy Pan wykonuje profesjonalne oferty handlowe, lub zna Pan firme w Warszawie, ktora wykona taką ofertę ?
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Osobiście tworzę tylko oferty na użytek firm, w których aktualnie pracuję. Jeśli Pani myśli o zleceniu komuś na zewnątrz to polecam poszukania dobrego copywritera (który przygotuje atrakcyjny w odbiorze tekst) i grafika (który zajmie się stroną wizualną oferty). Jest mnóstwo tzw. freelancerów, którzy wykonają takie zlecenia za niezbyt wygórowane stawki. Wystarczy poszukać w internecie wpisując np. w wyszukiwarkę „copywriter wrocław” lub „copywriter branża kosmetyczna”. Podejrzewam również, że takie zlecenie przyjęłoby większość mniejszych agencji reklamowych – tylko w tym przypadku, koszt byłby większy.

      Odpowiedz
  2. Warto zagłębić się w te przykładowe oferty. Bo fajnie widać, jak można tym wszystkim manewrować na wiele sposobów

    Odpowiedz
  3. Zastanawia mnie jedna rzecz, na którą nie znalazłem tu odpowiedzi. Po wysłaniu oferty mailem – jak szybko skontaktować się telefonicznie (w razie braku odpowiedzi), aby dopytać o to, czy druga strona jest zainteresowana? Tego samego dnia, kolejnego, po kilku dniach? Ktoś z doświadczenia wie, jaki termin jest najbardziej odpowiedni? Interesuje mnie relacja B2B.

    Odpowiedz
    • To generalnie zależy od sytuacji, w jakiej składana jest ofert i jej przedmiot. Inaczej rozmawia się z dużymi firmami, gdzie proces decyzyjny jest złożony, a inaczej z mniejszymi, gdzie kontaktujemy się często bezpośrednio z właścicielem. Na pewno nie ma co odkładać kontaktu zbyt długo, a także nie ma co naciskać na szybką odpowiedź Tak/ Nie – bo zwykle będzie nie. Warto nawiązać kontakt i podpytywać o różne kwestie i w ten sposób odczuć skłonność do zakupu. Ale każdy handlowiec ma swoją technikę.

      Odpowiedz
      • Dziękuję za odpowiedź (dopiero teraz, ale nie monitorowałem na bieżąco) – trochę mnie nakierowała.

        Przyszedł mi teraz do głowy pewien sposób na przypomnienie się i dopytanie o opinię/decyzję w sprawie oferty, który być może przyda się innym. „Zapomnienie” w ofercie o jakimś elemencie, który podnosi jej wartość i skontaktowanie się po jakiś czasie, aby uzupełnić informacje – a przy okazji dopytanie o aktualne stanowisko.

        Z pewnością nie da się tego wykorzystać w każdej sytuacji i w każdej ofercie, ale w niektórych myślę że może pomóc.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

X