Dynamiczny rozwój technologii zmienia sposób prowadzenia biznesu. Dzięki rosnącej prędkości transferu danych oraz dostępności do sieci, pojawiły się nowe możliwości korzystania z infrastruktury IT oraz aplikacji. Rozwiązania, na które dotychczas mogły sobie pozwolić tylko największe korporacje, stały się teraz dostępne także dla małych i średnich firm.
Co to jest cloud computing?
[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2012/03/worddata.jpg” width=”300″ height=”150″ lightbox=”yes” align=”left” float=”left”] Cloud Computing (przetwarzanie w chmurze) to nowy model dostarczania usług i rozwiązań IT, będący jedną z najpopularniejszych ostatnio form outsourcingu IT. Zamiast zakupu własnej infrastruktury i oprogramowania, cloud computing umożliwia wynajęcie tych wszystkich zasobów (znajdujących się fizycznie w siedzibie dostawcy rozwiązania) i udostępnienie ich końcowym użytkownikom niezależnie od miejsca, w którym się znajdują.
Jakie korzyści przynosi przetwarzanie w chmurze?
- finansowe – rozłożenie wysokich kosztów jednorazowych na mniejsze opłaty miesięczne (ale nie dla wszystkich firm końcowy bilans musi być dodatni, uzależnione jest to m.in. od obecnie posiadanych zasobów oraz przyszłego rozwoju firmy);
- ponoszenie kosztów proporcjonalnych do skali korzystania z usług;
- szybkość wdrożenia;
- wsparcie techniczne udostępniane przez dostawcę (brak konieczności rozwoju własnego działu IT);
- skalowalność – elastyczność w dostosowywaniu do rosnącej liczby użytkowników;
- podniesienie bezpieczeństwa danych;
- dostępność – niezależnie od miejsca gdzie przebywa użytkownik, wystarczy tylko komputer i dostęp do sieci, aby korzystać z systemów.
Przykładowe rozwiązania w chmurze
- hosting stron www – wynajęcie miejsca na serwerze oraz innych usług pozwalających na prowadzenie stron WWW;
- kopie zapasowe w chmurze – usługi zabezpieczania danych (tzw. back-up);
- Google Docs lub Office 365 firmy Microsoft – programy umożliwiające dostęp do dokumentów i ich edytowania przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej;
- contact center w chmurze (np. SAP BCM on-demand) – zintegrowane narzędzia do profesjonalnej obsługi klienta i zarządzania bazą kontaktów;
- rozwiązania do pracy grupowej (np. LotusLive firmy IBM);
- systemy klasy CRM (np. Salesforce) – oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami udostępnione na wirtualnych serwerach.
Cloud computing explained
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint
Czy ktoś zna jakiś dobry raport z danymi na temat rynku chmury w Polsce?