X

Narzędzia do email marketingu – porównanie i koszty

Wysyłka newsletterów, czy też prowadzenie promocyjnych akcji email marketingowych bez odpowiedniego narzędzia to marnowanie czasu i stopniowe niszczenie bazy danych. Pomimo licznych zalet, jakie posiada Outlook, nie jest to najlepsza aplikacją do obsługi tego typu działań. Obecnie na rynku istnieją setki o wiele lepszych programów, które łączą w sobie wszystkie niezbędne funkcjonalności do automatyzacji wysyłek emailowych. Pomagają one stworzyć profesjonalny szablon maila bez kompletnej znajomości HTML przez użytkownika, umożliwiają wysłanie wiadomości do tysięcy wcześniej zaimportowanych do systemu adresatów, przedstawiają w postaci statystyk ilość dotarć, liczbę otwarć emaila i kliknięć w link.

Generalnie aplikacje te można podzielić na trzy rodzaje:

  • pudełkowe – nabywane i  instalowane na komputerze;
  • webowe – nabywane i dostępne poprzez przeglądarkę WWW;
  • robione na zamówienie wg wcześniej opracowanej specyfikacji.

Wśród tych pierwszych możemy wyróżnić takie programy jak: GroupMail, AtomicMailSender, Sendblaster, Email Marketing Director. Są to programy, które po opłaceniu jednorazowej opłaty licencyjnej (wynoszącej od około 100$ do 500$) pozwalają wysyłać nieograniczoną ilość maili – nie ma żadnych opłat dodatkowych. Aby z nich korzystać nie potrzeba specjalistycznej wiedzy. Wyróżnia je bardzo intuicyjna obsługa, zarówno przy instalacji, jak i podczas użytkowania. Jedyne problemy mogą pojawić się dopiero wtedy, gdy emalie, a właściwie serwer pocztowy zostanie rozpoznany jako spamerski. Zatem korzystając z tych narzędzi warto mieć pod ręką jakiegoś specjalistę od IT, który będzie w stanie zareagować na ewentualne problemy. Większość z wymienionych programów można przetestować przed zakupem (zwykle dostępne sa 30 dniowe wersje trial). Dodatkowo  niektóre z nich, np. Sendblaster, doczekały się już polskiej wersji językowej.

Drugą kategorię aplikacji stanowią webowe odpowiedniki wspomnianych powyżej programów. iContact, AWeber, Campaigner, Mailchimp to chyba najbardziej znane na świecie narzędzia do email marketingu. Natomiast w Polsce prym wiodą Getresponse, Sare i Freshmail (zobacz porównanie). W porównaniu z rozwiązaniami pudełkowymi, w tych wersjach systemów do mass mailingu mamy dostęp do wiarygodnych serwerów wysyłkowych, stałej pomocy technicznej oraz kilku dodatkowych funkcjonalności. Jednak wszystkie te elementy znajdują swoje odzwierciedlenie w cenie. W tego typu aplikacjach opłaty są naliczane od ilości wysyłanych emaili miesięcznie lub ryczałtowo – za wielkość bazy przetrzymywanej w systemie. Dla małych wysyłek do 10 tys. emaili miesięcznie, koszt miesięczny nie przekracza 250 zł netto. Dla wysyłek sięgających 100 tys. emaili miesięcznie, opłata ta wzrasta do ok. 1-1,5 tys. zł netto. Opłata ryczałtowa za wielkość bazy opłaca się zwykle, gdy do jednego adresu w systemie wysyłamy średnio minimum 1,5 wiadomości miesięcznie.

Z punktu widzenia marketingu i sprzedaży dość istotną rolę odgrywa możliwość integracji tych narzędzi z innymi aplikacjami (np. Social media, Google Analytics, CRM). Niestety w praktyce nie wygląda to tak łatwo. W opisach technicznych większości z wymienionych programów da się znaleźć wzmianki o możliwości integracji, tylko nie jest sprecyzowane, jak dalece te połączenie następuje. Dlatego czasami warto postawić na narzędzie, które domyślnie zostało stworzone głównie z myślą o integracji z wykorzystywanym w przedsiębiorstwie systemem i jest zatwierdzone przez jego producenta. Powstały już przykładowo dedykowane narzędzia do email marketingu dla użytkowników Salesforce lub MS Dynamics’a.

Narzędzia narzędziami, ale kluczem do sukcesu zawsze pozostanie sposób przeprowadzania kampanii email marketingowych. Główne zasady skutecznych akcji email marketingowych zostały opisane w jednym z wcześniejszych postów. A parę porad na temat tworzenia newsletterów znajdziecie tutaj.

Jeszcze na koniec szybkie pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj Naukę na przykładach!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

1 komentarz do “Narzędzia do email marketingu – porównanie i koszty”

  1. Przydało by się zaktualizować ten artykuł :)

    Obecnie raczej nie sprzedaje się oprogramowania do email marketingu w wersji pudełkowej, jeśli chce się dostarczać maile do inboxa odbiorców.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz