X

Sprzedażowo skuteczny email marketing – zasady tworzenia

Kto w ostatnim tygodniu nie otrzymał żadnego e-maila promocyjnego? Udało się? Zatem gratuluję udanych wakacji. Skrzynki email są nieustannym celem ataków marketerów. Nie ma się czym dziwić, w końcu e-mail marketing to jedna z najbardziej skutecznych metod reklamy online. A w dodatku jest ona w pełni policzalna, co cieszy wszystkich fanów wskaźnika ROI. Niestety wraz ze wzrostem popularności różnych narzędzi do email marketingu oraz kolejnymi ulepszeniami (filtrami) dodawanymi do klientów pocztowych, jest coraz trudniej osiągnąć wysokie parametry OR (open rate) i CTR (click-through rate). Naprędce przygotowany mailing może zakończyć się tylko stratą czasu i pieniędzy. Obecnie wysyłki wymagają większego wysiłku – umysłowego, graficznego i programistycznego. Zatem jak stworzyć z email marketingu skuteczne narzędzie sprzedażowe?

[lightbox thumb=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2013/12/wheres-my-mail-2.jpg”]

Kilka porad jak maksymalizować konwersję

Przygotuj kilka krótkich i wymownych komunikatów promocyjnych: „Tylko teraz minus 30%”, „Kto pierwszy ten lepszy, tylko 100 produktów X”, „wyjątkowa promocja 3 w cenie 1”, „Bierzesz X, dostajesz Y”. A następnie na nich podstawie przygotuj 3-5 kreacji e-mailingu. Przy pomocy tak zwanych split testów można potem zweryfikować, które wersje przynoszą najlepsze rezultaty. Nie bazuj tylko na swoich odczuciach i upodobaniach, bo klienci niekoniecznie muszą je podzielać.

Dopasuj treść wiadomości do odbiorcy. Odmienny e-mailing powinien być kierowany do stałych klientów, a inny do potencjalnych klientów i śpiochów (tzn. starych klientów, którzy w ostatnim okresie nie są aktywni). Do każdej z tych grup dobierz inny przekaz marketingowy. Jeżeli to możliwe to warto spersonalizować przekaz, ale nie chodzi tutaj o dodawanie imienia klienta na początku emaila, tylko o personalizację ofertową. Niektóre narzędzia do email marketingu i ecommerce są w stanie nawet dopasować treść email do każdego odbiorcy z osobna. Wszystko dzieje się automatycznie. Na podstawie historii zakupów lub zachowania klienta na stronie, podstawowy layout emaila jest uzupełniany o odpowiednie moduły, tj. ofertę handlową, która z największym prawdopodobieństwem zainteresuje danego odbiorcę.

Dobry początek – nadawca i temat emaila. Klientom wystarczy często tylko nazwa nadawcy, aby zdecydować o skasowaniu wiadomości bez czytania. Za najskuteczniejszą metodę uważa się wpisywanie w pole nadawcy imienia, nazwiska oraz nazwy firmy. Z kolei wybierając temat email warto postarać się, aby był on krótki, intrygujący i przede wszystkim zachęcający do przeczytania wiadomości. Ze względów etyczny, nie zalecane jest, aby pole nadawcy lub temat wiadomości wprowadzały odbiorcę w błąd. Ale cóż, etyka i skuteczność nie zawsze idą w parze. Na coś trzeba się zdecydować.

Im prostszy schemat emaila tym lepiej. Zazwyczaj wiadomość składa się nagłówka promocyjnego, logotypów, komunikatu marketingowego, call to action (np. „kup teraz”, „sprawdź”, „zobacz więcej”), stopki z informacjami uzupełniającymi/ notą prawną/ linkiem do wypisu z bazy dystrybucyjnej. Warto pamiętać o tym, że część odbiorców widzi wiadomość bez elementów graficznych, które w wielu aplikacjach pocztowych są blokowane. A przy korzystaniu z urządzeń mobilnych mogą być kompletnie nieczytelne. Aby zwiększyć konwersję konieczne jest zatem przygotowanie emaila w wersji bez obrazków. Pod względem estetycznym będzie ona odbiegała od ideału, ale pozwoli na to, aby główny przekaz dotarł do odbiorcy bez konieczności pobierania grafiki. Oddzielny szeroki temat, który poruszony zostanie w innym wpisie, to skuteczny landing page.

Mierz, analizuj, porównuj, modyfikuj. Na podstawie kluczowych wskaźników należy stale badać efektywność mailingu. Wariancji przydatnych do tego wskaźników jest nieskończoność, któych z nich używać? Na początek wystarczy: wskaźnik otwarć, wskaźnik kliknięć, wskaźnik zwrotów, konwersja (np. ilość sprzedaży do kliknięć). Wartości tych mierników zależą od wielu elementów. Nie zawsze da się je porównać. Odmienne są wyniki dla emailingu, który jest elementem szerokiej kampanii wielokanałowej, inne dla akcji, w których email marketing jest jedyną formą kontaktu.

Omiń filtry antyspamowe. Jeżeli nie ma możliwości poddania emaili spam-testom na licznych klientach pocztowych (Gmail, Onet, WP, Hotmail, Outlook, Yahoo), warto wtedy pamiętać o najczęstszych błędach powodujących uruchomienie filtrów antyspamowych. Są to:

  • użycie jednego pliku JPG z całą treścią komunikatu.
  • wykorzystywanie elementów javascript, flash
  • pisanie DUŻYMI LITERAMI lub używanie wykrzykników !!!!!!!!.
  • używanie niewidocznego tekstu (np. biała czcionka na białym tle)

Przykłady wybranych kreacji email marketingowych.

Dodaj komentarz


Kurs z Excela - samouczek HIT!

⇒ 500 przykładów funkcji ⇒ zadania z rozwiązaniami ⇒ triki i wskazówki

SPRAWDŹ 

i pobierz fragment za darmo