X

Gamification w marketingu. Od zabawy do celów biznesowych.

Angielskie pojęcie „gamification” (tłumaczone najczęściej na język polski jako gamifikacja lub grywalizacja) odnosi się do wykorzystywania mechanizmów używanych w grach do innych dziedzin życia, takich jak: nauka, sprzedaż, promocja, badania marketingowe.. Jakie to dokładnie mechanizmy? Jest ich sporo, ale najczęstszymi zapożyczeniami z gier są:: systemy premiowania i motywacji, elementy teorii gier lub psychologię rywalizacji.

Do czego może być wykorzystywana gamifikacja w marketingu?    

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2012/10/start-gamification-marketing.gif” width=”214″ height=”76″ lightbox=”no” align=”left” float=”right”]Gamification to nowy trend. Jednak nie można pozbyć się wrażenia, że w dużej części są to techniki, które używane są od lat przez marketerów, tylko dotychczas nie miały one swojej odrębnej nazwy i tej całej otoczki teoretycznej. Ostatnie lata przyniosły rozkwit gamifikacji, zaczęły pojawiać się liczne artykuły prezentujące przykłady jej wykorzystania w biznesie. Grywalizacja znajduje coraz to nowsze zastosowania. Może ona posłużyć m.in. jako:

  • narzędzie social media do budowy społeczności, a następnie jej aktywizacji oraz motywacji. Przykładem może być  zastosowanie w aplikacjach społecznościowych: punktacji, tabel liderów, hierarchii stanowisk obrazujących osiągnięcia, wirtualnych nagród lub realnych bonusów;
  • element programu lojalnościowego i sposób na uatrakcyjnienie żmudnego, tradycyjnego procesu zbierania punktów;
  • metoda badania zachowań konsumenckich. Gamifikacja może być uzupełnieniem metod ekonomii eksperymentalnej, badającej m.in. ludzkie reakcje, sposoby współdziałania, itp.;
  • narzędzie ułatwiające proces składania zamówienia. Gdy dokonanie zakupu wiąże się z wprowadzeniem licznych danych, wykorzystanie paska postępu może pomóc zorientować się klientowi na jakim etapie się znajduje. Innym przykładem w e-commerce jest podawanie kolejnych progów kwotowych, po przekroczeniu których nabywa się dodatkowe rabaty (np. “brakuje ci 24,78 zł, aby otrzymać darmową przesyłkę oraz 224,78, aby dostać xyz w prezencie”);
  • motywator przy zbieraniu rozmaitych danych lub pomysłów. Przykładowo, kilka firm wyspecjalizowało się w konkursach typu „najszybszy wygrywa”. Zasady są tu proste. W zamian za podanie swoich danych teleadresowych w jak najszybszym czasie można wygrać atrakcyjne nagrody.

Więcej przykładów można znaleźć na poniższej prezentacji.

Żródła grafik:

  • http://www.gamergirltay.com/
  • http://image.webzen.com/

2 komentarze do “Gamification w marketingu. Od zabawy do celów biznesowych.”

Dodaj komentarz


Kurs z Excela - samouczek HIT!

⇒ 500 przykładów funkcji ⇒ zadania z rozwiązaniami ⇒ triki i wskazówki

SPRAWDŹ 

i pobierz fragment za darmo