X
Kurs Analitycznego Myślenia w wersji online. Zdobądź certyfikat do CV

Aplikacje i narzędzia marketingowe

Marketing opiera się w dużej mierze na pracy koncepcyjnej – szukaniu rozwiązań, tworzeniu nowych pomysłów, poszukiwaniu informacji, analizowaniu możliwości rynkowych, opracowywaniu strategii promocji. Te wszystkie działania wymagają odpowiednich narzędzi marketingowych.

Wbrew mitom krążącym po korytarzach firm  – nie wszystkie pomysły marketingu pochodzą z sufitu i są efektem chorej wyobraźni jego pracowników, połączonej z całkowitą nieznajomością rzeczywistości rynkowej. I nie jest też tak, że marketing większość prac zleca agencjom zewnętrznym, a sam zajmuje się jedynie koordynacją. Wiele działań jest wykonywanych wyłącznie wewnątrz firmy. Te zadanie przyjmują przeróżną formę , zakres, i są realizowane przy użyciu rozmaitych aplikacji.

Na rynku funkcjonuje szereg narzędzi, które mogą wspierać pracę marketera. Każdego miesiąca powstają także kolejne produkty, które wprowadzają nowe ułatwienia. Część z nich to złożone programy instalowane na komputerze, kosztujące po kilka tysięcy złotych, a inne to proste aplikacje dostępne poprzez WWW, które są oferowane za niewielką opłatą miesięczną lub też w wersji darmowej. Niektórych z nich używa się na co dzień, innych raz na miesiąc, a pozostałych co najwyżej parę razy w roku.

W ostatnich dniach przeprowadziłem inwentaryzację swojego komputera oraz spisałem wszystkie narzędzia i strony WWW, z których korzystam w swojej pracy. Tę listę wzbogaciłem o przykłady alternatywnych aplikacji, które mają podobną funkcjonalności. Z góry uprzedzam, że nie wszystkie wymienione programy udało mi się przetestować osobiście. Niektóre z nich czekają na swoją kolej w dedykowanej na to zakładce.

Opisane poniżej narzędzia marketingowe podzielone zostały na kilka kategorii tematycznych. Wśród nich znajdują się nie tylko wielofunkcyjne programy, ale także proste aplikacje webowe, które powstały z myślą o automatyzacji tylko jednego zadania.

CRM/ ERP

Aplikacje CRM/ ERP wydają się chyba najbardziej kompleksowym narzędziami, które mogą być wykorzystywane w codziennej pracy marketera. To one łączą dane z różnych baz powstających w firmie i są punktem wyjścia dla szeregu działań, np.: segmentacji klientów, generowaniu baz pod akcje marketingowe, analizy skuteczności kampanii marketingowych.

Na rynku dostępnych jest przynajmniej kilkadziesiąt aplikacji CRM, o ich podziale i kosztach pisałem w jednym z poprzednich postów. Znanych platform ERP jest trochę mniej, gdyż systemy te często są budowane od zera w odpowiedzi na zapotrzebowanie konkretnych firm.

Salesforce, SugarCRM, Microsoft Dynamics (CRM oraz NAV), Enova, CRM Vision, ITCube CRM, CRM7, Berberis,  SAP, Comarch

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/crm_ekran.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Business Intelligence

Dane, wszędzie dane, coraz więcej danych… Firmy w sposób lawinowy zapychają swoje serwery bazodanowe kolejnymi gigabajtami informacji. Na szczęście wraz z tym rozwijają się aplikacje, których celem jest skuteczne zarządzanie tymi danymi. Programy typu business intelligence umożliwiają użytkownikom tworzenie dowolnych zapytać do baz danych, nawet bez znajomości SQL. Wzrost mocy obliczeniowych i rozwój wykorzystywanych technologii spowodowały, że to co kiedyś zajmowało wyspecjalizowanemu analitykowi parę godzin, można teraz wyklikać w parę sekund. Te same programy pozwalają także na przedstawienie wyników w dowolnie wybranej formie – wykresie, tabeli, diagramie. Możliwości jest mnóstwo – tych płatnych i tych bezpłatnych (z R na czele).

Excel (+ dodatek PowerQuery), PowerBI, Tableau Business Software, QlikView, SAP BusinessObjects, iDashboards, Microstrategy, IBM Cognos, Google DataStudio, Pakiet R i RStudio

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/business_intelligence.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Badania online

Liczne potrzeby badawcze nie wymagają długich rozmów z agencją, kilkudniowych prac nad kwestionariuszem i nad uszczegółowieniem sposobu realizacji. Prostsze ankiety mogą z powodzeniem być wykonywane poprzez internet. W ten sposób znaczącemu skróceniu ulega czas od momentu zlecenia badania do uzyskania wyników (więcej o zaletach i wadach badań internetowych)

Webankieta, Epanel, Ankieter

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/badanie-online.png” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Praca zespołowa/ Webinary

W internecie dostępnych jest szereg aplikacji, które ułatwiają komunikację i pracę w grupie. Dzięki nim możliwe jest realizowanie nawet bardzo złożonych zadań bez ruszania się sprzed biurka. Narzędzia te zapewniają wymianę plików, jednoczesną pracę na dokumentach, realizowanie videokonferencji – dla współpracowników i dla potencjalnych klientów (przeprowadzanie webinarów).

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/sharepoint.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Grafika & video

Niemal każdy marketer, który nie urodził się dyrektorem, wcześniej lub później będzie musiał zmierzyć się z jakąś grafiką. Zadaniem jego może być samodzielne wprowadzenia drobnych poprawek lub też całościowe opracowanie plakatu lub bannera. Znajomość najbardziej znanych aplikacji graficznych bardzo często się przydaje, tak samo jak posiadanie pewnej estetyki i opanowanie podstaw designu.

  • Photoshop, MasterCollection, GIMP – popularne programy graficzne;
  • Canva, Pixlr , Thumba – edytory graficzne online m.in. do tworzenia: grafik na bloga i facebooka, szybkich wizualizacji, katalogów, okładek, logotypów;
  • Flowingdata – źródło inspiracji dla nowych grafik i sposobu w jaki można przedstawiać dane;
  • ColorHunter – dobieranie barw do istniejącego zdjęcia;
  • Color Picker w Google – kody kologów RGB, HEX, CMYK;
  • Movie Maker Microsoft, Wevideo  , Lightworks – programy do prostej obróbki nagrań video;
  • Screenpresso – szybkie zrzuty z ekranu + nagrywanie video z pulpitu (darmowy);
  • Pixabay, Morguefile, Unsplash – banki darmowych zdjęć do komercyjnego wykorzystania.

Prezentacje

Nawet najlepsze analizy nic nie dadzą, jeżeli nie potrafi się w jasny sposób przedstawić ich wyników. Odpowiedź na pytanie: jak tworzyć skuteczne prezentacje nie jest jednoznaczna, taka samo jak to, z jakiego narzędzia najlepiej korzystać. Swego czasu wielu zachwycało się nowymi możliwościami Prezi, ale z czasem niemal każda forma powszednieje i w pierwszej kolejności trzeba się oprzeć o własną pomysłowość.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/sliderocket_prezentacje.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

SEO

W większości przypadków działania SEO są zlecane firmom zewnętrznym lub freelancerom. Proces budowania mocnej pod kątem SEO strony, a następnie utrzymywanie raz zdobytych pozycji w wyszukiwarce to nieustanna i żmudna praca. Z poziomu marketingowca ważne jest jednak opanowanie podstaw terminologii oraz nauczenie się wykorzystywania aplikacji, które mogą dostarczyć informacji o skuteczności działań SEO. Warto wspomnieć, że niektóre z tych narzędzi mogą być także z powodzeniem wykorzystywane do śledzenia poczynań konkurentów.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/seo_narzedzia.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Wsparcie marketingu społecznościowego

Marketerzy fejsują, twittują, pinują, linkedinują, slidesherzą, jutubią, blogują, itd. Dlatego bardzo przydatnymi aplikacjami okazują się te, które ułatwiają działanie w social mediach, zarządzanie treścią, zbieranie pojawiających się informacji o firmie, mierzą zaangażowanie i dynamikę zmian.

  • Napoleon, Rignite, Fanpagekarma.com/, Hootsuite , Buffer – narzędzia marketingowe do zarządzania skutecznością i planowania działań w social mediach, łączenie różnych platform SM w jednej aplikacji;
  • Brand24Trackur  – monitoring marki w internecie;
  • tiny.cc/ bitly.com/  – aby linki były krótsze;
  • URL Builder – narzędzie do budowanie linków z UTM do kampanii internetowych, które mogą być potem śledzone przez Google Analytics.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/napoleon_statystyki.png” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Planowanie czasu i zarządzanie projektami

Oprócz kalendarza w Outlooku oraz możliwości tworzenia harmonogramu w Excelu są też dostępne liczne aplikacje, które przypominają o zbliżających się terminach i zadaniach do wykonania. Wiele z nich jest budowanych wyłącznie pod komórki i tablety, tak aby być zawsze pod ręką.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/zarzadzanie_projektem.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Aplikacje do email marketingu oraz Marketing automation

Wszystko zmierza w kierunku automatyzacji, a działania email marketingowe doskonale się do tego nadają. Wysyłanie masowych emailingów z poziomu outlooka to strata czasu. Liczne narzędzia dostępne na rynku umożliwiają: zmniejszenie ryzyka trafienia na spam listy (wysyłka z zewnętrznych serwerów pocztowych, szybkie tworzenie newsletterów  w oparciu o wbudowane szablony, segmentację list wysyłkowych, śledzenie otwarć, kliknięć, odbić, itd.). Aplikacje typu marketing automation pozwalają dodatkowo na tworzenie scenariuszy kampanii email marketingowych oraz personalizację treści kierowanie do klienta.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/mailchimp_email_marketing.png” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Reklama online

Liczba możliwych wydawców internetowych stale rośnie. Gdyby marketer miał indywidualnie z każdym z nich ustalać warunki współpracy i ceny, wtedy koszty tych prac przerosłyby budżet niejednej kampanii. Dlatego powstaje coraz więcej narzędzi agregujących wydawców i umożliwiających zakup u nich miejsca reklamowego poprzez WWW (sieci afiliacyjne, sprzedaż reklam w modelu RTB, itd.). Proces zakupu nie jest w większości przypadków jeszcze w pełni zautomatyzowany, ale przynajmniej pojawia się coraz więcej narzędzi ułatwiających wyszukiwanie oraz raportowanie. Przy większych budżetach niejednokrotnie bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest jednak powierzanie kampanii wyspecjalizowanej agencji. Wtedy rola marketera ogranicza się do śledzenia postępów i analizowaniu raportów udostępnianych online.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/zarzadzanie_kampania_adkontekst.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Copywriting

Nieodłącznym elementem pracy marketera jest tworzenie treści (oraz późniejsze ich poprawianie). Materiały tekstowe powstają pod działania content marketingowe lub też na cele tradycyjnej reklamy (tj.: ulotki, foldery, katalogi, opakowania, itd.). Pisanie w sposób marketingowy (tj. zachęcający, nieszablonowy, ciekawy, pamiętliwy) do łatwych nie należy. Istnieje parę witryn, które pozwalają na zdjęcie z siebie tego ciężaru (outsourcing copywritingu), ale także istnieją narzędzia internetowe, które ułatwiają pracę tym, którzy się jednak na to zdecydują.

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/synonimy.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

 

Inne narzędzia

[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2014/03/wordpress_CMS_ekran.jpg” width=”500″ lightbox=”yes” align=”center”]

11 komentarzy do “Aplikacje i narzędzia marketingowe”

  1. Bardzo fajne opracowanie
    chciałem je uzupełnić o programy które są darmowe
    do CRM / ERP proponuję EPESI i podobno jakiś DROBLIN powstaje
    do grafiki proponuję: SCRIBUS, GIMP
    do pracy biurowej : LIBRA OFFICE 4.2.4 – ma licencję do wykorzystania w biznesie
    pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Dzięki za uzupełnienie listy. Kolejne aplikacje do przetestowania. OpenSource rośnie w siłę :) Odnośnie aplikacji biurowych warto jeszcze wspomnieć o Kingsoft Office – darmowym narzędziu zastępującym Worda, Excela, PowerPoint na Androidzie. Jedna z pierwszych aplikacji, którą instaluje na tablecie.

      Odpowiedz
  2. Super lista! Część rzeczy znałem, część dopiero przetestuje.

    Do zarządzania zadaniami do wykonania polecam jeszcze Nozbe. Mi osobiście w nim brakuje tylko wykresu Gantta :/

    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • O “R” sporo słyszałem. Niestety nie miałem przyjemności jeszcze poznać w praktyce. Natomiast SPSS to jeden z pierwszych programów, których uczyłem się na studiach. Jak mogłem o nim zapomnieć ;)

      Odpowiedz
  3. Wow fajne, przydatne dla kogoś kto w internecie prowadzi biznes. Zabrakło już chyba tylko przy generowaniu leadów wyszukiwarki kontaktów takich jak np hunter albo contact-hunter.com. Wydaje mi się, że jak ktoś pracuje w sprzedaży to szuka decyzyjnych osób i wtedy się to przydaje.

    Odpowiedz
  4. Świetny artykuł, dzięki za tak dużą bibliotekę narzędzi. I oddzielne dzięki za Moat, zawsze jakiś szybki inspirejszyn tam się znajdzie ;)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kurs z Excela - samouczek HIT!

⇒ 500 przykładów funkcji ⇒ zadania z rozwiązaniami ⇒ triki i wskazówki

SPRAWDŹ 

i pobierz fragment za darmo