X

Ambient marketing – niepowtarzalność niedoceniona

Innowacyjność, pomysłowość i oryginalność nie zawsze idą w parzę z popularnością. Można stworzyć coś naprawdę niepowtarzalnego, a i tak ten fakt może zostać zauważony i doceniony tylko przez garstkę osób.

Taki właśnie problem spotyka często ambient marketing. Pamięć o wielu jego wdrożeniach pozostała głównie w światku agencji marketingowych. Ale zdarzają się także przypadki, kiedy to działania typu ambient zaczynają swoje drugie życie na youtube. Tam dopiero zdobywają popularność i uznanie.

Ambient marketing, czyli co?

Za ambient marketing uważa się wszystkie niestandardowe formy komunikacji z klientami. Ambient to wykorzystanie nowych narzędzi, nośników lub miejsc na reklamę. Według ekstremistów, za ambient można traktować tylko pierwsze wykorzystanie konkretnego działania, każde kolejne powielenie danego pomysłu już nie zasługuje na to miano.

Jednakże bardziej popularna jest inna definicja, która do ambientu wlicza wszelakie działania marketingowe, które cechuje: nowość, zaskoczenie odbiorcy oraz odejście od szablonów komunikacji. Tak czy inaczej, liczy się tu innowacyjność i umiejętność kreatywnego myślenia.

Tak więc definicja nie jest ścisła. A jak wiadomo, te same działania marketingowe można nazywać na kilka sposobów. W konsekwencji wiele firm realizuje działania ambientowe nawet o tym nie wiedząc.

Celem ambientu jest zaintrygowanie odbiorcy, zapewnienie interakcji oraz pozostanie w jego pamięci na dłużej. Zatem już z samej definicji wynika, że działania ambientowe do tanich nie należą. Zestawienie nakładów do ilości odbiorców tych działań, zdecydowanie wypada na ich niekorzyść. Ma to szczególnie miejsce , gdy porównamy ambient z innymi popularnymi formami działań marketingowych. Oddzielnym problemem jest też mierzenie skuteczności takich inicjatyw. Czy można w jakiś sposób zbadać wpływ ambientu na sprzedaż? Oczywiście można, ale to tylko dodatkowo podniesie koszty.

Rynek ambientu w Polsce

Próby opisania rynku ambientu podjęła się agencja Krewcy Krawcy. Przy współpracy z TNS OBOP przygotowała ona raport „Rynek ambientu w Polsce. Oceny i opinie”. Jest to opracowanie przygotowane na bazie wywiadów z 18 kluczowymi osobami odpowiedzialnymi za zakupy mediów w domach mediowych. Lektura tego ciekawego materiału pozwala poznać ocenę specjalistów tego segmentu reklamy Out Of Home, perspektywę jego rozwoju, wielkość budżetów firm na tego typu działania. Szybko i przyjemnie się czyta.

Przykłady zastosowań ambient marketingu

Reklama niewidzialnego Mercedesa. Hybrydowe zasilanie sprawia, że jest on nieodczuwalny dla środowiska. Chyba udało się to pokazać.

[mom_video type=”youtube” id=”uHWfFFi1k9Y”]


Górska reklama gum do żucia – Wrigley’s Orbit – orzeźwiające naśnieżanie

[mom_video type=”youtube” id=”dBe1P8sxjvc”]


Lenovo

[mom_video type=”youtube” id=”LobcqC3U6e0″]


Lynx Excite Angel Ambush London Victoria

[mom_video type=”youtube” id=”ynvbAIZ6oIw”]

2 komentarze do “Ambient marketing – niepowtarzalność niedoceniona”

Dodaj komentarz


Kurs z Excela - samouczek HIT!

⇒ 500 przykładów funkcji ⇒ zadania z rozwiązaniami ⇒ triki i wskazówki

SPRAWDŹ 

i pobierz fragment za darmo