Posiadając budżet na promocję sięgający setek tysięcy złotych, zakres możliwości jego wykorzystania jest niemal nieograniczony. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy dostępny kapitał na reklamę wynosi najwyżej kilkaset lub kilka tysięcy złotych. Nie jest to wcale rzadkością w przypadku mniejszych firm lub osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem. Jak pokazują liczne przykłady z rynku, nieraz wystarczą tylko niewielkie kwoty (no przynajmniej na początku) do tego, aby zaistnieć w umysłach potencjalnych klientów. Najbardziej skuteczne i zapadające w pamięć okazują się zazwyczaj nieszablonowe pomysły marketingowe. Jednakże nie jest łatwo takie wymyślić, zajmuje to trochę czasu. Dlatego w tzw. międzyczasie wśród potencjalnych działań marketingowych warto też rozważyć standardowe formy promocji, które od lat się sprawdzają.
Zatem jak tanim kosztem wypromować firmę?
- Własna strona internetowa z ofertą. To nie musi być złożona witryna. Wystarczy jedna strona – wizytówka na darmowym hostingu. Z drugiej strony stworzenie własnej, prostej strony internetowej na własnej domenie (.pl lub com.pl) to jednorazowy wydatek rzędu 500-800 zł oraz w póżniejszym okresie opłaty roczne wynoszące 60-400 zł w zależności od opcji wybranego hostingu. Zamiast z oferty firm marketingowych można skorzystać z freelancerów (np. na www.zlecenia.przez.net), którzy stworzą od zera całą witrynę według określonych wymagań, ale za znacznie bardziej przystępną cenę.
- Umieszczenie informacji o firmie w katalogach firmowych (Panorama Firm, PKT, Onet Katalog – firmy, itp.). Jest bardzo duży wybór takich portali. Ważne jest jednak, aby nie wykupywać rocznego abonamentu na wszystkich dostępnych katalogach, tylko wybrać ten, który najlepiej będzie odpowiadał rodzajowi usług oferowanych przez daną firmę. Warto sprawdzić jaką miesięczną odwiedzalność mają poszczególne portale i czy oferują statystyki wejść na wykupioną podstronę z wizytówką.
- Umieszczenie danych kontaktowych firmy na Google Maps, Zumi, itp.
- Umieszczenie ogłoszeń ofertowych na Gumtree.pl, Allegro.pl.
- Reklama w wyszukiwarkach (AdWords). W internecie można znaleźć tysiące artykułów na ten temat. System AdWords jest dosyć prosty do obsługi. Trudność przy tej formie reklamy polega głównie na wybraniu słów kluczowych, które zagwarantują dużą „klikalność” w stronę, po cenie proporcjonalnej do otrzymywanych przychodów (tj. zleceń).
- Pozycjonowanie strony WWW. Jest to alternatywa dla AdWords. Zajmują się tym zarówno wyspecjalizowane firmy, jak i wspominani już freelancerzy. Stawki uzależnione od wpisywanego zwrotu (a konkretnie od jego konkurencyjności) w wyszukiwarce i miejsca jakie chcemy, aby witryna zajmowała w wynikach wyszukiwania.
- Utworzenie profilu firmy w serwisach społecznościowych typu goldenline, linkedin.
- Stworzenie materiałów wideo i wrzucenie ich na youtube.pl. Warto przy tym zaznaczyć, że mało kto będzie zainteresowany oglądaniem filmów czysto-promocyjnych. Lepiej sprawdzają się filmy instruktażowe, poradniki, które w tle reklamują też konkretną markę.
- Zamieszczenie prezentacji z ofertą, studiami przypadków, ciekawymi materiałami na serwisach typu slideshare.net.
- Uruchomienie własnego bloga specjalistycznego lub pisanie artykułów dla innych portali.
- No i facebook – temat rzeka.
Więcej na temat metod zwiększenia sprzedaży i promocji produktów znajdziesz tutaj- reklama offline.
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint
Witam ! Mój dziadek otworzył punkt naprawy motocykli. Nie mieliśmy jednak pojęcia, gdzie go zareklamować. Odnalazłam w Internecie stronkę odkryjfirme.pl – zarejestrowałam nas i dzięki temu zyskaliśmy ogromną ilość nowych klientów !
Ale pseudo marketing szeptany :D
Bardzo ciekawy artykuł:)
Reklama firmy w sieci jest dziś niezwykle ważna. Ja otwierając własną działalność od razu postawiłam na pozycjonowanie, które zleciłam firmie http://seo-www.pl/. Współpracujemy na zasadzie płatności za efekt, co moim zdaniem jest najlepszą opcją, bo opłacam fakturę VAT dopiero w momencie, gdy moja strona trafi do top 10. Dodatkowo na bieżąco śledzę postępy dzięki specjalnym raportom, mówiącym o pozycji mojej strony i wiążącym się z tym kosztami. Klienci szybciej docierając do mojej strony, znacznie chętniej decydują się na korzystanie z moich usług, a o to w całej promocji chodzi.:)
Internet to na pewno jedno z najlepszych miejsc na reklamę. Podstawą jest dobrze wypozycjonowana stronka internetowa. Warto skorzystać z pomocy solidnej agencji np Solv. Poza tym pozycjonowanie to inwestycja, która się zwraca. Warto też zadbać o kampanię marketingową w social media czy AdWords.
Z prezentacją oferty łączą się artykuły sponsorowane. Ostatnio jednak pisze się artykuły, które zawierają „lokowanie produktu” czasami dosłownie link do sklepu a czasem nie.
Zauważyłam, też artykuły które tylko sugerują, rozbudzają potrzebę produktu i zawierają frazę kluczową, którą później czytelnik ma wpisać w google i trafić do sklepu.
Nadal działa marketing szeptany na forach, ale wpisy już nie zawierają linków ale frazy, na które pozycjonuje się sklep. Na forach jest pełno blogerów, którzy próbują zarobić i promując coś.. w sumie to zastanawia mnie jaki jest procent „zwykłych użytkowników” którzy z nudów lub potrzeby piszą ocenę jakiegoś produktu.
Jeżeli zależy nam na szybkim zwiększeniu ruchu na stronie, który do tego będzie również wartościowy to najlepiej działać z AdWordsami.
Teraz bez reklamy w sieci chyba firma by nie ruszyła, albo na pewno dużo wolniej :)
Bardzo przydatny artykuł. Krótko, treściwie i na temat :)
Bardzo fajny wpis. Krótko, konkretnie i na temat. Takie proste kompendium wiedzy dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z marketingiem :) Pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy :)
Blog (lub inna forma publikowania treści, zwłaszcza, póki co, tekstowej) jest świetnym uzupełnieniem właściwie wszystkich kanałów reklamowych. Uważam, że nie da się go przecenić: większy ruch z Google (choćby na frazy z długiego ogona), wartościowa treść, którą możemy promować w kanałach społecznościowych (wartościowe treści są przez internautów chętniej udostępniane niż oferty) i na newsletterze (sporo osób zapisze się na newsletter nie dla produktów/towarów firmy, tylko właśnie dla tej treści – ale dzięki temu możemy do nich docierać również z ofertami), budowanie wizerunku eksperta, edukowanie potencjalnych klientów i pokazywanie zastosowań oferowanych produktów – do tego wszystkiego blog świetnie się nadaje. Mówiąc ogólnie: dobrze prowadzony blog firmowy/ekspercki może zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej prowadzonej w dowolnym kanale.
Narzędzia jakie dobieramy zależą od celów jakie chcemy osiągnąć. Pozycjonowanie nie zawsze jest alternatywą do Google Ads, szczególnie jak potrzebujemy osiągnąć szybki efekt. Np. gdy oferujemy produkty sezonowe, to całoroczne pozycjonowanie często mija się z celem.
W dobie pandemii posiadanie firmowej strony internetowej jest obowiązkiem. Ostatnia awaria Facebooka pokazał, że nie można uzależniać się od tego kanału komunikacji, gdyż jest on zawodny.