X

Najlepsze blogi marketingowe warte uwagi

Chcąc być na bieżąco z wiadomościami, trendami i nowinkami z rynku marketingowego nie wystarczy już tylko czytać newsy na wybranym portalu, przeglądać magazyny, raz na parę tygodni popełnić jakąś książkę lub wybrać się na konferencję branżową. Większość „zjawisk” (nie wiem jak to lepiej nazwać), które tam się pojawią i tak ze sporym wyprzedzeniem zostanie opisanych gdzieś na blogu marketingowym. 

Blogów marketingowych są setki. Tych anglojęzycznych i tych polskojęzycznych. Tych ogólno marketingowych (all-in-one) i tych wyspecjalizowanych w danej dziedzinie (np. SEO, email marketing, content marketing, marketing b2b, itd.). Ich jakość często nie odbiega od profesjonalnych serwisów internetowych. Często nawet te granice się zacierają. Kwestie terminologii, blog/ serwis są kompletnie nieistotne i nie będę się tutaj na ten temat rozpisywał. Liczy się bowiem treść

Poniżej krótka lista wartościowych stron i blogów marketingowych, do których moim zdaniem warto od czasu do czasu zajrzeć. Pominięte zotały te blogi, które zawierają w większosci informacje prasowe lub osobiste rozmyślenia. Lista zawiera strony łączące teorię marketingu i praktykę jej wykorzystania. Kolejność nie ma tutaj znaczenia, to nie jest ranking.  Wymienione są tylko blogi zagraniczne, gdyż pod względem jakości znacząco wyprzedzają te polskie (w tym także ten, który obecnie czytacie). Ale to tylko kwestia czasu, aż ten stan się odmieni… 

Blogi marketingowe

Marketing Experiments – jeden z nielicznych blogów marketingowych skoncentrowany na praktyce, a nie tylko teorii. Ciekawe przykłady i analizy w zakresie optymalizacji skuteczności kampanii email marketingowych, SEM, coppywritingu, Web usability. Podobnym blogiem jest Marketing Sherpa. Trochę więcej teorii, ale zakres poruszanych zaganień znacznie szerszy, m.in. social media, CRM, itd.

MarketingProfs – blog marketingowy, na którym poruszanych jest wiele zagadnień; treści tworzone przez wielu autorów. Tematycznie z lekkim wskazaniem pod rynek B2B, content marketing, lead generation, lead nurturing  Warto zapisać się na newsletter – szczególnie polecam początkującym w B2B.

Webbiquity – nazwa stanowi skrót od web presence optimization, czyli jak można się domyślić blog w całości poświęcony obecności firmy w sieci – w różnej postaci.

Harvard Business Review Blog Network – liczne artykuły ogólnobiznesowe, wśród których można też wyłapać bardzo ciekawe wpisy z zakresu marketingu i sprzedaży. Liczni autorzy, różnorodność tematów. Na poziomie.

SocialMouths – centrum wiedzy i pomysłów dla fanów tematyki social media marketingu.

PSFK – tematy z lekka zahaczające o marketing: nowe technologie, nowe produkty, innowacje, ciekawe wywiady. Jedna z moich ulubionych stron.

DigitalBuzz – czyli o tym, co digital marketingu piszczy, dużo materiałów video z przykładami rozwiązań marketingowych (z humorem).

Econsultancy – również digital marketing w roli głównej, ale tym razem na poważnie – analizy, porady ekspertów.

TargerMarketing, SalesAndMarketing– szeroki przekrój tematyczny z obszaru marketingu B2B i B2C, liczni autorzy, ciekawe tematy.

CreateYourNextCustomer – treści czerpane z innych serwisów, ale także sporo autorskich; wyniki badań, sporo praktycznych porad.

BusinessInsider Strategy – treści dla marketingowców z zacięciem strategicznym.

BusinessToCommunity – idealne miejsce dla osób zgłębiających tajniki social media marketingu.

Copyblogger – dla tych co tworzą treści, grafiki, strony www.

B2Bdigital – autorski blog by Eric Wittlake, ciekawe przemyślenia, trafne uwagi na temat marketing B2B

TopRankBlog -blog z zakresu online marketingu Ciekawe tematy i grafika. Łatwo się przegląda.

Adverblog – blog z ponad 10 letnią historią. Tematyka to przede wszystkim digital marketing – liczne przykłady, filmy, zdjęcia. Szczególnie polecane dla tych, którzy wolą pooglądać, niekoniecznie czytać.

Inc Marketing & Sales – zastanawiałem się, czy umieszczać tę stronę na liście. Niektóre artykuły są tak banalne, że aż szkoda czasu. Jednakże trafiają się także perełki, które sprawiają, że ciągle tutaj zaglądam.

Jeszcze na koniec szybkie pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj Naukę na przykładach!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

14 komentarzy do “Najlepsze blogi marketingowe warte uwagi”

  1. Moim absolutnym faworytem jest blog Randa Fishkina na moz.com: http://moz.com/community/users/63#posts

    Gość skupia się głównie na tematyce SEO, lecz ta jak wiadomo coraz bardziej zbliża się do content i inbound marketingu. Na blogu coraz więcej mówi się o pozyskiwaniu ruchu na stronie w ogóle, a nie tylko o pozycjach w Google. Mowa o social media, o roli prowadzenia bloga, optymalizacji serwisów, linkowaniu wewnętrznym etc.

    Bardzo fajną serią na blogu są whiteboard fridays, podczas których Rand prowadzi pogadanki przy tablicy. Swoją drogą warto by było też stworzyć listę dobrych vlogów – tych także nie brakuje.

    Jeśli kogoś interesują wartościowe treści w tematyce marketingu i jest anglojęzyczny, to warto śledzić określone hashtagi na twitterze. Na zachodzie to narzędzie jest dużo popularniejsze niż u nas i łatwo jest trafić na konta osób, które regularnie dzielą się wiedzą, jak np. Jeff Bullas, który o marketingu na blogu pisze chyba 24/7 :)

    Odpowiedz
  2. Cześć, zestawienie jak najbardziej ciekawe, kilka pozycji mi brakuje, no i jak wspomniał kolega wyżej – polskie blogi. Ale przejde do rzeczy, jestem właścicielem nowo powstałej firmy w branży interaktywnej, zależy mi na kupnie oprogramowania CRM. Obecnie używam darmowego oprogramowania, ale co tu dużo mówić, jest to znacznie przestarzałe oprogramowanie, które odeszło do przysłowiowego lamusa. Postanowiłem zmienić i wybór padł na http://www.atsys.pl/. Jestem w tym zagadnieniu kompletnym laikiem, dlatego zależy mi na opinii kogoś obeznanego z tematem. Czy nowo powstała firma powinna inwestować? Czy może liczyć na zwrot?

    Odpowiedz
  3. Ja mogę polecić polski blog marketingowy, na którym jest sporo wartych uwagi wskazówek -http://nowy.marketing/blog-content-marketingowy.html

    Odpowiedz
  4. W internecie zaroiło się ostatnio od różnych blogów o tematyce marketingowej, wiele z nich pozostawia jednak wiele do życzenia i są prowadzone niejako na dodatek przez różne firmy, które chcą się w ten sposób promować.

    Odpowiedz
  5. Nie wiem czy czerpanie z zagranicznych wzorców ma na chwilę obecną sens – nasz krajowy rynek jest póki co jeszcze zupełnie odmienny od tego zagranicznego, a agencje public relations czy to Warszawa, Wrocław, Poznań muszą dostosować swoją strategię do krajowego rynku. Oczywiście jeśli chodzi o sztukę PR, to polecane przez Pana strony są bardzo wartościowe. Pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz

Dodaj komentarz