Bardzo trafne i ciekawe zobrazowanie trzech głównych schematów, według których powstają historie. Pouczający pokaz w wykonaniu samego Kurta Vonneguta. Dotychczas ceniłem tego pisarza ze specyficznego poczucia humoru, zawartego w jego równie specyficznych opowieściach. Jak widać, dobrym gawędziarzem był też w wersji live. Celność spostrzeżeń i prostota, z jaką był w stanie je zaprezentować, zasługują na uznanie.
A dlaczego ten film pojawia się na blogu o marketingu?
Otóż w świecie biznesu tworzenie historii (opowieści) jest ostatnimi czasy na topie. Content marketing, marketing natywny, advertorial, inbound marketing, public relations, social media marketing – czy ktoś jeszcze nie słyszał o takich działaniach? Ich wspólnym mianownikiem jest to, że wszystkie bazują na treściach, z których spora część przyjmuje schemat zaprezentowanych na filmie historii.
Od dawna wiadomo, że tak samo ważne, jak sama treść, jest to, jak zostanie ona przedstawiona. Pisanie materiałów marketingowych w formie suchych raportów lub prostych stwierdzeń, wypunktowywanych jedno pod drugim, jest tak samo łatwe, jak małoefektywne. A ubieranie treści w historię, jest właśnie tym, dzięki czemu potencjalny ich odbiorca z większym prawdopodobieństwem zapozna się z materiałem w całości, a przy tym jest nawet szansa na to, że zapamięta go na dłużej.
W jednym z wcześniejszym postów umieściłem przykład storytellingu (tak to się nazywa fachowo po angielsku) w wykonaniu pewnego producenta z rynku FMCG. Ale budowanie historii nie ogranicza się wyłącznie do opowiadania o marce (tzw. brand stories). Marketing B2B, na ten przykład, masowo wykorzystuje takie narzędzia jak: case studies (studia przypadków) oraz success stories (historie sukesów). Użycie w nich schematów, o których mowa na załączonym filmie, z pewnością sprawi, że staną się one ciekawsze. Odrobina dramatyzmu, zaskaujące zmiany akcji, obawy przeradzające się w nadzieje, szczęśliwy happy-end – zastosowanie tych mechanizmów się sprawdza – zarówno w historiach stworzonych na tle prywatno-rozrywkowym, jak i zawodowo-biznesowym.
[divide]
Kurt Vonnegut – film „The shape of the stories”
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint