X
Kurs Analitycznego Myślenia w wersji online. Zdobądź certyfikat do CV

Gdzie wysłać komunikat prasowy?

Komunikaty prasowe (press release) są jednym z podstawowych narzędzi każdego PRowca. Jednak od napisania notki prasowej do jej publikacji jest daleka droga. Ujmując to bardziej poetycko – owoc pracy działu PR nie zawsze znajduje swoje miejsce w mediach. Aby o firmie „się mówiło” trzeba zazwyczaj zrobić dwie rzeczy: albo za to zapłacić, albo zdobyć sympatię dziennikarzy, czyli też zapłacić, ale trochę inaczej.

Zyskanie uwagi mediów w ostatnim czasie jest bardzo trudne. Natłok informacji, zarówno tych „generowanych przez życie” (skandale, wojny, krew, przemoc, Tusk, tragedie,…), oraz tych powstających w działach public relations, jest tak duży, że nie sposób ich wszystkich spisać w jednym miejscu. Dokonywana przez redakcje selekcja tematów sięga coraz to wyższych poziomów. W rezultacie otrzymujemy taką sytuację, że jeśli firma jest mało znana, a news mało przełomowy, wtedy szanse na jego publikację są znikome. Jak zatem skutecznie rozpowszechniać wiadomości dotyczące firmy i jej produktów? Gdzie wysyłać komunikaty prasowe? Oto lista niektórych możliwości:

A) Dziennikarze – mass media

Kluczem do sukcesu jest dobra baza dziennikarzy, ale nie taka tylko w excelu, ale taka, z którą stale podtrzymuje się relacje (tzw. media relations). Im więcej o nich wiemy, tj. o czym piszą, gdzie publikują, tym łatwiej jest zaadresować do nich odpowiednie komunikaty. Dobrze zarządzana komunikacja, dysponowanie ciekawymi materiałami, tworzenie komunikatów na wyłączność lub z prawem pierwszeństwa w publikacji, a do tego organizowanie okazjonalnych eventów dla dziennikarzy, to jeden ze sposobów na przetarcie ścieżek w świecie mediów. Ale z drugiej strony nie ma co się okłamywać – nic tak usprawnia pracy PRowca jak pieniądze. Dodatkowo, gdy dodamy do tego pieniądze (budżet) marketingu, np. wykupienie reklamy w danym medium, wtedy rozmowa o możliwych publikacjach wygląda zupełnie inaczej.

B) Agencje PR

Na rynku można znaleźć wiele firm, które oferują kompleksowe zarządzanie relacjami z prasą. Tylko rodzi się pytanie, co się pod tym chwytliwym frazesem kryje? A kryć się mogą różne rzeczy. Jak zawsze, są dobre firmy i te gorsze. Nie raz spotkałem się z sytuacją, gdy na etapie prezentacji ofert, niektóre z profesjonalnych agencji PR jako swój główny atut przedstawiały ilość rekordów w swojej bazie danych dziennikarzy. Cały problem polega jednak na tym, że ta baza, niezależnie od jej wielkości, ma często bardzo małą wartość. Każdy może w ciągu 2-3 dni, przy użyciu tylko internetu i telefonu, stworzyć podobne zestawienie. Stosowana technika wysyłania „wszystkiego do wszystkich”, jak łatwo się domyślić, nie przynosi dobrych rezultatów, i przede wszystkim nie tego oczekuje się od wynajętej agencji. Profesjonalne firmy PR podchodzą do tematu komunikacji z rynkiem bardziej całościowo i pod obrany cel proponują zwykle szereg działań rozłożonych w czasie – temat na oddzielny wpis.

C) Serwisy branżowe

Przejście od nastawienia na media ogólne do koncentracji na media specjalistyczne w znaczącym stopniu podnosi szansę na liczne publikacje. Im większa specjalizacja danego medium w konkretnej dziedzinie, tym więcej znajdziemy tam także newsów „mniejszego kalibru”, które nie zostałyby opublikowane nigdzie indziej. Warto wyszukiwać takie portale i blogi, gdyż to wśród ich czytelników znajdziemy najwięcej osób zainteresowanych przygotowanymi przez nas newsami.

D) Internetowe serwisy PR-owe

Oprócz paru bardziej znanych portali agregujących informacje z rynku (np. wirtualnemedia, media2, mediarun, wnp), które zawierają newsy z licznych dziedzin i branż, istnieje także szereg serwisów publikujących niemal wszystkie komunikaty prasowe, które do nich trafiają. Część z nich pozwala nawet samym użytkownikom na umieszczanie na ich stronach własnych treści. Co, na marginesie mówiąc, doprowadziło do tego, że serwisy te stały się pożywką dla specjalistów SEO, którzy wykorzystują je do pozycjonowania stron. Dlatego przed wysłaniem tam komunikatu, warto dokładnie sprawdzić, jak działa dany serwis, i czy wysyłanie tam czegokolwiek jest na pewno dobrym pomysłem. Kilka z wymienionych poniżej internetowych serwisów PR-owych aż tonie w reklamach, a umieszczane tam informacje są pozbawione jakiegokolwiek porządku, np.: informacja o nowym  wodociągu w Suwałkach znajduje się tuż obok newsa o zbliżającej się konferencji IT firmy XYZ. Zamieszczenie na poniższych stronach komunikatu nie jest raczej powodem do dumy dla PRowca- ale, jak się nie ma, co się lubi to…

     Wybrane seriwsy PR:

E) Własne kanały komunikacji

Komunikacja z rynkiem może odbywać się również przy wykorzystaniu mediów rozwijanych wewnętrznie – tj. w ramach firmy. Mowa tutaj między innymi o takich kanałach komunikacji jak: blogi, social media, kanał youtube, newsletter. Rozwój tych kanałów wymaga sporych nakładów pracy i czasu, ale po pewnym czasie może się okazać, że zasięg tych stron i liczba potencjalnych odbiorców (użytkowników, subskrybentów, fanów) nie odbiega znacznie od popularności wybranych serwisów, do których wcześniej wysyłaliśmy notki prasowe. O czym warto tu jednak pamiętać, to dbanie o unikalne treści na każdym z tych serwisów. Mało rozsądne (nie tylko pod względem SEO) jest umieszczanie tych samych wpisów na stronie głównej firmy, jej blogu, fanpage’u, a na dodatek wysyłanie tego jeszcze w identycznej postaci do bazy subskrybentów newslettera. Ta zasada dotyczy też komunikatów prasowych – temat notki może być ten sam, ale inaczej musi być ona sformułowana dla prasy, a inaczej napisana na cele wspomnianych kanałów wewnętrznych.

2 komentarze do “Gdzie wysłać komunikat prasowy?”

  1. Niemal niemożliwością jest nadać swój komunikat prasowy bezpłatnie. Nawet najmniejsze portale z kilkoma odwiedzinami dziennie chcą kasy.
    Że nie wspomnę o blogerach, którzy naczytali się o zarabianiu i na nowo postawionym blogu za tekst chcą kilkaset złotych.
    To już nawet śmieszne nie jest.

    Odpowiedz
  2. Ostatnio w internecie widziałem serwis oferujący publikację artykułów sponsorowanych oraz komunikatów PR. Można publikować artykułu za darmo lub za opłatą z aktywnym adresem URL. Zobaczcie sami BizPress.pl

    Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kurs z Excela - samouczek HIT!

⇒ 500 przykładów funkcji ⇒ zadania z rozwiązaniami ⇒ triki i wskazówki

SPRAWDŹ 

i pobierz fragment za darmo