Wydaje Ci się, że znasz Excela i PowerPointa? ZOBACZ moje ebooki i podnieś umiejętności:
  1. HIT!!! - EXCEL samouczek - nauka na przykładach POBIERZ fragmenty DEMO >
  2. EXCEL & PowerPoint zestaw ebooków w SUPER cenie ZOBACZ PROMOCJĘ >

Mobile marketing – narzędzia, możliwości, przykłady

Kilkanaście lat temu, gdy telefonia komórkowa była jeszcze w powijakach, pojawiały się już pierwsze pomysły na to, jak wykorzystać tę technologię w marketingu. Obecnie ilość kart SIM znacząco przekracza liczbę ludności Polski. Natomiast tzw. mobile marketing cały czas znajduje się na dalszych miejscach list najpopularniejszych form komunikacji z klientami i promocji.[image src=”https://consider.pl/wp-content/uploads/2012/03/strefa-play-metro_212.jpg” width=”300″ height=”150″ title=”Fotokody w kampanii Play” lightbox=”yes” frame=”light” align=”left” float=”left”]

Gdyby nie standardowe SMS sytuacja ta wyglądałaby jeszcze gorzej. Popularność pozostałych narzędzi jest bowiem marginalna. Wykorzystywane są one w kampaniach marketingowych, ale ich zasięg jest mocno niszowy. Na taki obraz rynku złożyło się wiele czynników. Duże wpływ mieli na to sami operatorzy telefonii komórkowej, którzy skoncentrowani na windowaniu przychodów i marży, przyblokowali rozwój niektórych rozwiązań lub też bardzo negatywnie wpłynęli na wizerunek mobilnych kampanii (case loterii SMS). Ale to nie koniec, lecz dopiero początek rozwoju bardziej nowoczesnych i łatwiejszych narzędzi do mobile marketingu.

MMS

Zapowiadane jako przełom. Masowe przesyłanie zdjęć i dłuższych wiadomości zostało przystopowane przez cenę tej usługi. Opłata za wysłanie jednego MMSa zwykle trzykrotnie przekracza cenę jednego SMSa. Wielu użytkowników ma także problemy z konfiguracją tej usługi. W konsekwencji udział wysłanych MMS do SMS oscyluje wokół 1:150.

Mimo to na rynku jest wiele przykładów użycia tych wiadomości do celów marketingowych. Przy użyciu MMSa była realizowana przez T-Mobile Advertising kampania dla Toyoty. Animowany MMS prezentował ofertą wyprzedażową rocznika 2009 i zachęcał do kontaktu. Według operatora udało się dzięki temu pozyskać blisko 1000 potencjalnych klientów.

Tapety/ gry Java/ dzwonki

Gdy możliwości zgrywania contentu z Internetu na telefon były znacząco utrudnione, tapety, proste gierki i dzwonki były bardzo popularne, zwłaszcza wśród młodszej części użytkowników telefonów komórkowych. Jednak ich zastosowanie w promocji było sporadyczne. Ze względu na znaczące koszty obsługi numerów premium, przez które były udostępniane, mało firm decydowało się na sponsorowanie takich serwisów.

Voice-mailing

Dość nachalna forma komunikacji, jeżeli jej odbiorca nie był wcześniej o niej uprzedzony. Automatyczne komunikaty głosowe z nieznanego numeru nieraz były powodem konsternacji wielu użytkowników telefonów komórkowych i stacjonarnych. Wykorzystywana najczęściej do celów informacyjnych lub przy realizacji badań satysfakcji z obsługi po kontakcie na infolinię. Klientami tej usługi były także partie polityczne podczas kampanii wyborczych.

Bluetooth

Stacjonarne nadajniki Bluetooth montowane były m.in. w: autobusach, sklepach, kinach, centrach handlowych i na większych skrzyżowaniach. Każdy użytkownik wyposażony w dostosowany do tego telefon, będąc w zasiegu tego nadajnika, mógł ściągnąć muzykę, filimik lub gierkę. Kilka lat temu w salonach Orange rozsyłana była wersja demo komórkowej gry Need for Speed Undercover. Dla zainteresowanych była też możliwość dokupienia pełnej wersję za pomocą Premium SMS. Z kolei firma Althermedia podczas promocji filmu „Epoka Lodowcowa III” udostępniła możliwość pobrania tapety do filmu na jednym z bardziej ruchliwych skrzyżowań w Warszawie.

Fotokody/ kody QR

Fotokody umożliwiają szybki dostęp do treści multimedialnych przez telefon komórkowy. W małym, biało-czarnym obrazku, wyeksponowanym zwykle na bilbordach lub opakowaniach, zakodowane są różnego rodzaju informacje (najczęściej link). Po sfotografowaniu tego kodu i po jego odczytaniu za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie komórkowym zostajemy przekierowani do witryny internetowej, gdzie możemy się zapoznać z interesującą nas treścią. Popularność tego narzędzia stale rośnie. Ostatnio bardzo często wykorzystywane jest ono przez firmy z branży FMCG. Znajduje także zastosowanie przy konkursach i grach miejskich.

Aplikacje na smartphony i tablety

Stale rosnąca liczba abonentów stałego dostępu do mobilnego internetu oraz sprzedaż nowoczesnych telefonów komórkowych, liczona już w Polsce w setkach tysięcy sztuk rocznie, otwierają zupełnie nowe możliwości komunikacji. Ot na przykład takie jak na poniższym filmie… McDonald’s Pick n Play

 

Jeszcze na koniec szybkie pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj Naukę na przykładach!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

Dodaj komentarz

X