Punktem wyjścia do planowania złożonych zadań jest przygotowanie dokumentu noszącego zwykle tytuł – „harmonogram projektu”. W najprostszej formie zawiera on: listę wszystkich zaplanowanych działań, szacowane terminy ich realizacji oraz osoby za nie odpowiedzialne. W zależności od potrzeb i skali złożoności projektu może on być także wzbogacony dodatkowo o: wyodrębnienie kamieni milowych (wyznaczenie ścieżki krytycznej projektu), koszty poszczególnych działań, niezbędne zasoby na każdym z etapów, itp.
Przykład harmonogramu – karty projektu
Harmonogram projektu nie powinien jednak występować jako samodzielny materiał, lecz stanowić część dokumentu całościowo opisującego całe przedsięwzięcie. W ten sposób jesteśmy w stanie zwiększyć jego zrozumiałość dla innych odbiorców oraz uzasadnić jego konstrukcję. Przykład takiego dokumentu w Excelu można pobrać klikając na link poniżej.
Pobierz plik: Karta projektu / harmonogram projektu do pobrania (plik excel)
Jest to szablon jednej z prostszych i najkrótszych wersji karty projektu (tak jest zazwyczaj ten dokument nazywany). Zgodnie z jej założeniem, powinna ona zawierać podstawowe informacje dotyczące projektu, dzięki którym każda osoba mająca z nią do czynienia, byłaby w stanie szybko poznać istotę danego przedsięwzięcia.
Aby prawidłowo przygotować kartę projektu należy (w wersji podstawowej):
- spisać kluczowe osoby w projekcie (kierownik projektu, zespół projektowy, interesariusze, sponsor);
- zdefiniować główny cel i zakres projektu;
- wyznaczyć mierniki realizacji projektu;
- opracować harmonogram projektu;
- przygotować kosztorys/ analizę opłacalności;
- przeprowadzić analizę ryzyka.
Taki pakiet informacji, po zatwierdzeniu przez sponsora projektu, staje się mapą dla wszystkich dalszych działań. Jeżeli na jakimś etapie projektu pojawiają się wątpliwości, to zawsze w pierwszej kolejności należy sięgać do karty projektu i tam szukać na nie odpowiedzi.
Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu karty projektu/ harmonogramu projektu:
- nieprecyzyjnie zdefiniowane cele, brak ich priorytetyzacji – co prowadzi do wzbogacania projektu o niepotrzebne zadania, a po jego zakończeniu fałszywe odczucie, że projekt zakończył się sukcesem (nie ma jasnych celów, nie ma mierników ich osiągnięcia = brak możliwości oceny projektu)
- zbyt duży zespół projektowy – co w konsekwencji powoduje, że odpowiedzialność za jego realizację się „rozmywa”;
- zbyt mało ambitne albo zbyt optymistyczne terminy w harmonogramie –tj. zawierają dużą rezerwę czasową lub już na początku projektu okazuje się, że założone daty realizacji są niewykonalne;
- brak uzasadnienia biznesowego dla projektu – niewyznaczenie górnego poziomu kosztów, po przekroczeniu którego, cały projekt staje się nieopłacalny;
- minimalizowanie prawdopodobieństwa zajścia wybranych ryzyk – brak działań zapobiegawczych;
- zapominanie o aktualizacji karty projektu w przypadku zajścia znaczących zmian.
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint
Plik excella nie uruchamia się
w niektórych przeglądarkach internetowych należy skorzystać z opcji „zapisz element docelowy jako…”, gdyż otwierając plik w oknie przeglądarki wszystko się wykrzacza.
Fajny wpis :) Krótko, zwięźle i na temat. Tego w tej chwili potrzebowałam.