Jakie formy może przybrać content marketing czyli tzw. marketing treści? Absolutnie przeróżne – pomysłowość nie ma tutaj ograniczeń. Często spotkamy się z przykładem content marketingu, nie zdając sobie z tego nawet sprawy.
Gdy oglądamy recenzję nowego telefonu na youtube lub przeglądamy ebooka z poradami finansowymi, nie przypuszczamy, że za powstaniem tych materiałów stał często dział marketingu.
Z jednej strony wynika to z powszechności tych działań marketingowych, a z drugiej w widoczności samej marki. Nie wszystkie „treści”, tworzone przez firmy pod klientów, mają charakter czysto promocyjny.
Zdarza się, że logo firmy lub produktu ukryte jest gdzieś z tyłu – a najbardziej wyeksponowany jest sam przekaz. Dzięki temu prostemu zabiegowi jest większe prawdopodobieństwo, że powstały materiał będzie bardziej wiarygodny i przez to posiadał większą wartość dla potencjalnych klientów.
Zestawienie różnych form content marketingu wraz z krótkim objaśnieniem:
White paper – opracowanie specjalistyczne poświęcone wybranemu zagadnieniu lub problemowi, używane najczęściej w branżach technologicznych i przemysłowych.
Książka drukowana – może to być podręcznik, poradnik, itp. (oldschoolowe, ale klasyka jest w cenie)
eBook – książka w formie elektronicznej – zwykle opracowanie tematyczne z brandingiem.
Magazyn drukowany – krótsze treści, wydawane cyklicznie i rozsyłane do subskrybentów. Coraz częściej tylko w postaci elektroniczny.
Audiobook – książka w wersji do słuchania.
Case study/ success stories – opis pozytywnych doświadczeń ze współpracy z innymi klientami.
Testimonials (referencje) –wyrazy uznania dla firmy, napisane przez samego klienta (bezcenne).
Artykuł/ News – podstawowe formy wyrazu każdego PR-owca.
Komiks – wykorzystanie treści obrazkowych, do przekazania własnej historii.
Rankingi – co jest najlepsze?, co jest najpopularniejsze? – te informacje od zawsze wzbudzały dużą ciekawość, czemu tego nie wykorzystać…?
e-newsletter –dzielenie się wiedzą i wiadomościami z klientami w najprostszy z możliwych sposobów – emailowo.
Blog –zazwyczaj mniej formalna forma komunikacji z klientami przy wykorzystaniu “postów”, szczególnie wartościowa z punktu widzenia SEO.
Microblogging – jw. tylko krótsze treści, np: tylko linki, zdjęcia, pojedyncze zdania (Twitter, Tumblr – i wszystko jasne o co chodzi ;)
Video blog – coś dla tych, którzy nie lubią czytać, czyli posty w formie video.
Guest Blog Posts – publikowanie własnych postów na zaprzyjaźnionych (ewentualnie opłaconych) blogach
Podcast – instrukcje, wywiady, porady upubliczniane w formie streamingu do odsłuchania lub oglądania
e-Learning – elektroniczne materiały edukacyjno – szkoleniowe
Software (aplikacje mobilne, aps na facebooka) – tworzenie oprogramowania, zwykle bardzo prostego.
Gry Online/ gamification – wykorzystanie gier w celach biznesowych.
Branded content tools (np. kalkulatory www, widgety, itp.) – proste aplikacje udostępniane na stronie WWW.
Screencast –demonstracje produktów i usług w formie prezentacji + audio.
Slideshare – udostępnienie prezentacji na portalu o tej właśnie nazwie (.net)
Forum – uruchomienie własnego forum dyskusyjnego poświęconego tematom bardziej lub mniej związanym z produktem.
Grupy tematyczne (linkedIn, goldenline) – jedna z form zgromadzenia wokół siebie profesjonalistów i ekspertów.
Własna strona społecznościowa
Wiki – udostępnianie treści i opisów w „encyklopediach” internetowych.
Zdjęcia (pinterest, instagram) – społecznościówka zdjęciowa, tylko w nielicznych branżach odnosi skutek
Video (youtube, tiktok) – nic dodać, nic ująć.
Virtual Trade Show – targi i demonstracje w wersji elektronicznej.
Road Show – konferencje/ seminaria w wersji face-to-face
Social Bookmarking (digg, wykop.pl) – tworzenie treści do „wykopania”.
Webinar/ Webcast – internetowe prezentacje wideo, mini szkolenia, wywiady, itp.
Testy/ Quizy – każdy jest ciekaw własnej wiedzy i opinii innych, dlaczego tego nie wykorzystać?
Tips/Tricks, How to … guides – wskazówki, porady typu “jak to się robi…”
FAQ – bazy pytań i odpowiedzi.
Zdjęcia (kartki, memy) – coś pod „fejsa”.
Rebusy, łamigłówki logiczne
Infografika– połączenie tekstu z grafiką
Newsjacking– wklejanie marki w kontekst innych wydarzeń – tworzenie własnych wiadomości w oparciu o inne (np. branżowe)
GIFy – powrót do przeszłości, tworzenie treści w formie najprostszych animacji graficznych.
Treści licencjonowane – zakup praw do wykorzystywania treści opracowanych przez inne podmioty (np. badawcze, naukowe, rozrywkowe)
Mikrowitryny – samodzielne mniejsze strony lub grupy stron www, służące wyodrębnieniu pewnych produktów/ tematów z głównej strony internetowej
Raporty badawcze – publikowanie wyników badań i ankiet
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint
1 komentarz do “Formy i rodzaje content marketingu”