Wdrożenie nowego produktu wymaga zrealizowania szeregu działań. Część z nich jest do przewidzenia i zaplanowania. Inne z kolei niespodziewanie pojawiają się w toku prac. Jest to raczej nieuniknione. Z punktu widzenia osoby odpowiedzialnej za cały projekt kluczowe jest wyprzedzanie zdarzeń tak, aby w kluczowym momencie nie okazało się, że czegoś brakuje, o czymś nie pomyślano.
Proces jest dosyć złożony. Zatem spróbujmy go trochę uprościć i przedstawić w lekkostrawnej formie. Jeżeli ktoś szuka bardziej szczegółowych informacji na temat strategii rozwoju nowych produktów to odsyłam do innego wpisu i umieszczonej tam prezentacji. Z kolei osobom zainteresowanym poznaniem najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzaniu oferty na rynek zalecam kliknięcie tu -> zarządzanie produktem przy wdrożeniu oferty.
Natomiast tutaj same konkrety.
Raporty i analizy dla firm.
Pomagamy w pracy z danymi.
Dowiedz się więcej na DEEPDIVE.pl
lub napisz: consider@consider.pl
Jak wdrożyć produkt?
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Na jakie pytania należy odpowiedzieć?
Uproszczony schemat wdrożenia nowego produktu lub usługi
1. Zdefiniowanie produktu
- co chcemy zaoferować?
- na jakie potrzeby klientów produkt/ usługa ma odpowiadać?
- jakie ma przynosić korzyści, dlaczego klienci mają go kupować?
- jaki wpływ będzie miał nowy produkt na sprzedaż obecnej oferty firmy?
- …
2. Określenie potencjału rynkowego
- jaki popyt?
- dlaczego klienci mają wybrać ten produkt, a nie inny (przewaga konkurencyjna)?
- do kogo idziemy z ofertą i w jaki sposób, jak ma ona wyglądać względem innych dostępnych na rynku (segmentacja i pozycjonowanie)?
- …
3. Zaplanowanie prac wdrożeniowych
- kto i co? (określenie ról i odpowiedzialności)
- co i kiedy? (harmonogram)
4. Opracowanie pełnej specyfikacji produktu/ usługi
- jak wyglądają kwestie: techniczne, uwarunkowania prawne, itd.?
- jak mają przebiegać główne procesy (wytwarzania, logistyki, sprzedaży i obsługi klienta, raportowania i zarządzania)?
- jak ma wyglądać produkt w przyszłości? – opracowanie roadmapy rozwoju produktu/usługi
- …
5. Stworzenie szczegółowego biznes planu
- w jaki sposób projekt ma być finansowany, ile wynosi budżet, jakie są planowane koszty i przychody w czasie, stopa zwrotu, opłacalność?
- jaki mamy plan marketingowy na zdobycie rynku (polityka cenowa, dystrybucja, plan promocji, itd)?
- jakie cele stawiamy i jak będziemy je mierzyć?
- co może negatywnie i pozytywnie wpłynąć na powodzenie projektu, jak ograniczyć ryzyka oraz wykorzystać pojawiające się szanse?
- …
6. Przygotowanie produktu/ usługi do sprzedaży?
- czy mamy gotowy produkt/ usługę?
- czy są zatwierdzone i znane procedury?
- gotowe, ale czy to działa? – testy
- czy wszystkie komórki organizacyjne firmy potwierdzają gotowość do rozpoczęcia sprzedaży?
- …
7. Wdrożenie komercyjne