Wdrożenie nowego produktu wymaga zrealizowania szeregu działań. Część z nich jest do przewidzenia i zaplanowania, inne z kolei niespodziewanie pojawiają się w toku prac. I jest to raczej nieuniknione. Z punktu widzenia osoby odpowiedzialnej za cały projekt kluczowe jest wyprzedzanie zdarzeń tak, aby w kluczowym momencie nie okazało się, że czegoś brakuje, o czymś nie pomyślano.
Proces wdrożenia nowego produktu jest dosyć złożony. Zatem spróbujmy go trochę uprościć i przedstawić w lekkostrawnej formie. Jeżeli ktoś szuka bardziej szczegółowych informacji na temat strategii rozwoju nowych produktów to odsyłam do innego wpisu i umieszczonej tam prezentacji. Z kolei osobom zainteresowanym poznaniem najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzaniu oferty na rynek zalecam kliknięcie tu -> zarządzanie produktem przy wdrożeniu oferty.
Natomiast tutaj same konkrety. Ujęte skrótowo.
Jak wdrożyć produkt?
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Na jakie pytania należy odpowiedzieć?
Uproszczony schemat wdrożenia nowego produktu lub usługi
1. Zdefiniowanie produktu
- co chcemy zaoferować?
- na jakie potrzeby klientów produkt/ usługa ma odpowiadać?
- jakie ma przynosić korzyści, dlaczego klienci mają go kupować?
- jaki wpływ będzie miał nowy produkt na sprzedaż obecnej oferty firmy?
- …
2. Określenie potencjału rynkowego
- jaki popyt?
- dlaczego klienci mają wybrać ten produkt, a nie inny (przewaga konkurencyjna)?
- do kogo idziemy z ofertą i w jaki sposób, jak ma ona wyglądać względem innych dostępnych na rynku (segmentacja i pozycjonowanie)?
- …
3. Zaplanowanie prac wdrożeniowych
- kto i co? (określenie ról i odpowiedzialności)
- co i kiedy? (harmonogram)
4. Opracowanie pełnej specyfikacji produktu/ usługi
- jak wyglądają kwestie: techniczne, uwarunkowania prawne, itd.?
- jak mają przebiegać główne procesy (wytwarzania, logistyki, sprzedaży i obsługi klienta, raportowania i zarządzania)?
- jak ma wyglądać produkt w przyszłości? – opracowanie roadmapy rozwoju produktu/usługi
- …
5. Stworzenie szczegółowego biznes planu
- w jaki sposób projekt ma być finansowany, ile wynosi budżet, jakie są planowane koszty i przychody w czasie, stopa zwrotu, opłacalność?
- jaki mamy plan marketingowy na zdobycie rynku (polityka cenowa, dystrybucja, plan promocji, itd)?
- jakie cele stawiamy i jak będziemy je mierzyć?
- co może negatywnie i pozytywnie wpłynąć na powodzenie projektu, jak ograniczyć ryzyka oraz wykorzystać pojawiające się szanse?
- …
6. Przygotowanie produktu/ usługi do sprzedaży?
- czy mamy gotowy produkt/ usługę?
- czy są zatwierdzone i znane procedury?
- gotowe, ale czy to działa? – testy
- czy wszystkie komórki organizacyjne firmy potwierdzają gotowość do rozpoczęcia sprzedaży?
- …
7. Wdrożenie komercyjne
8. Weryfikacja założeń
Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint
W takich sprawach polecam Aridotacje, z nimi nie ma opcji, żeby coś się nie udało