Już ponad 3 000 klientów ebooka. 
Ściąga z EXCELA dla każdego - SETKI przykładów funkcji otrzymasz w 3 minuty.
ZOBACZ EXCEL EBOOK >

Metody na skuteczny link building

Na działania SEO składają się trzy główne elementy – techniczna optymalizacja strony, przygotowanie atrakcyjnych treści i link building – czyli tworzenie sieci linków odsyłających na witrynę. O ile optymalizację można wykonać w parę dni to zbudowanie sieci wartościowych linków do strony zajmuje miesiące, jak nie lata. W rezultacie pozycjonowanie strony to bardzo długotrwały proces, wymagający odpowiedniej strategii, wiedzy i pieniędzy (lub tylko namiarów na dobrą firmę SEO i pieniędzy – bo tak też można).

Wpis ten powstał w 2013 roku – obecnie część z poruszanych tu działań jest mocno odradzana, a wręcz karana przez Google. Pozostawiam tekst jako notkę historyczną – takie kiedyś było seo.

O czym warto pamiętać tworząc strategię SEO?

1. Należy korzystać z wielu metod i unikać schematów linkowania. Linkowanie tylko w jeden sposób, który akurat w danym momencie jest najskuteczniejszy, może zakończyć się dużym spadkiem w pozycjach wyszukiwania. Algorytm wyszukiwania Google zmienia się kilka razy do roku. Prawdopodobne zatem jest, że w jednej z kolejnych modyfikacji znaczenie którejś z modnych technik pozycjonowania, masowo wykorzystywanych przez firmy SEO, może ulec istotnemu obniżeniu. Wtedy droga na pierwsze pozycje w wyszukiwarce zacznie się od początku.

2. Warto linkować stopniowo i regularnie. Dodatkowo w trakcje prowadzonych prac powinno się stale analizować osiągane rezultaty i sprawdzać, które działania przynoszą największe efekty. Jednorazowe i masowe akcje linkujące mogą wiązać się z dużym ryzykiem.

3. Kluczem do sukcesu jest zdobywanie linków naturalnych, czyli takich, które są tworzone przez osoby, którym podoba się nasza strona (treści, zamieszczone materiały, usługi, serwis) i chcą ją polecić innym. Linki, które sami „stworzymy”, powinny jak najbardziej przypominać te wstawiane przez „realnych” użytkowników. Ale o to z roku na rok coraz trudniej.

4. Należy budować i stale wzmacniać poziom zaufania domeny. Metodą na to jest pozyskiwanie linków wartościowych, tzn. takich, które spełniają jak najwięcej z poniższych kryteriów:

  • zawierają kluczową frazę dla domeny (tzw. anchor tekst);
  • są umieszczone na stronie, która ma podobną tematykę do pozycjonowanej witryny;
  • nie posiadają atrybutu nofollow;
  • nie znajdują się na stronach zawierających setki innych linków;
  • znajdują się na stronie z wysokim poziomem zaufania Google (tzw. TrustRank),
  • strona posiada wysoki PageRank.

5. Linki przekierowujące na stronę powinny pochodzić z różnych źródeł, np: forum tematycznego, portali społecznościowych, presell pages (tzw. precli), wartościowych katalogów SWL, zaprzyjaźnionych stron, blogów. W ten sposób nawet sztuczne linkowanie będzie wyglądać na bardziej naturalne. Warto jednak pamiętać o kilku kwestiach:

  • Najlepsze są fora wymagające rejestracji i niezaatakowane przez spamerów. Warto poświęcić czas na uwierzytelnienie się jako użytkownik, a nie tylko zarejestrować się i następnie wstawić tylko jeden, nic niewnoszący post z linkiem w treści lub sygnaturze. Takie działanie może być szybko wyłapane przez moderatora i całe konto usunięte;
  • Precle, czyli strony, gdzie można wstawić własny tekst z linkami (artykuł, prezentację usług, studium przypadku, itd.) warto wykorzystać do podlinkowania podstron na witrynie właściwej lub tylko „zaplecza” utworzonego pod pozycjonowaną stronę. Nie powinno się linkować wyłącznie strony głównej;
  • Katalogów stron, gdzie można dodać stronę, jest w sieci całe mnóstwo – jednakże o bardzo zróżnicowanej jakości.  Wiele z nich może w niczym nie pomóc, a wręcz zaszkodzić. Należy wybierać katalogi z dobrym PageRank (min. 4-5), moderowane (aby nasze linki nie znalazły się obok linków do stron erotycznych, itp) oraz o przejrzystej budowie;
  • Na blogach istnieje zwykle możliwość komentowania wpisów. Zdarza się nawet, że komentarz można uzupełnić o link (choć niestety coraz rzadziej). Tutaj jednak obowiązuje podobna zasada, jak przy umieszczaniu wpisów na forach. Treść, którą wpisujemy, powinna coś wnosić, inaczej może być szybko usunięta. Jedną z techniki jest także wyszykiwanie i wykorzystywanie blogów nieaktywnych, na których komentarze nie są już moderowane;
  • Linki ze stron społecznościowych nabierają coraz większej siły (ze wskazaniem na Google+ z wiadomych powodów). Są one tym mocniejsze im więcej jest „lajków” lub fanów danego profilu;
  • Różnicowaniu powinny podlegać nie tylko źródła linkowania, ale także ich forma. Jeśli to możliwe, część linków powinna odsyłać ze zdjęć lub słów niebędących słowami kluczowymi (np. „zobacz tutaj”, „ciekawy link”, itp.).

6. Warto dokładnie przemyśleć wszystkie słowa kluczowe, które mają prowadzić do witryny. Najbardziej skuteczną metodą jest skoncentrowanie się na pozycjonowaniu 3-10 kluczowych słów i nim poświęcenie najwięcej czasu. Ale nie należy przy tym zapominać o tzw. „long tail”, czyli kilkudziesięciu łatwiejszych w pozycjonowaniu słowach kluczowych, które w sumie mogą także generować znaczy ruch na witrynę.

7. Należy pamiętać, że każdy kolejny link, pochodzący z tego samego źródła, będzie posiadał mniejszą wartość. W ostateczności jeżeli umieścimy wiele linków kierujących z jednego IP, może to zostać uznane jako spam.

8. Nawet dodanie linka z atrybutem nofollow lub też z anchor’em zawierającym jedynie adres witryny może w końcowym rozrachunku okazać się korzystne dla skutecznego pozycjonowania. To przecież kolejny sposób na zróżnicowanie i uwiarygodnienie naturalności sieci linków.

9. Budowa zaplecza to jedno z najbardziej pracochłonnych zadań. Link building zaczyna się tu od stworzenia sieci zamkniętych stron (wordpressy, fora, proste strony HTML), o atrakcyjnym i zróżnicowanym wyglądzie i strukturze, oparte na odmiennych IP i hostingach. Następnie zaczyna się proces ich wzmacniania, np. poprzez linkowanie z innych domen, SWLi, itd. Temat na książkę.

Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

4 komentarze do “Metody na skuteczny link building”

  1. Nie ma się potem co dziwić, ze wypromowanie strony kosztuje przynajmniej kilka setek miesiecznie. Ceny pozycjonowania nie biora sie z kosmosu. Fajny wpis.

    Odpowiedz
  2. Dziękuję za ten wpis! Sama staram się pozycjonować swoją witrynę i wciąż jestem głodna wiedzy w tym temacie ;) Poszukam portali, w których można dodać precle.

    Odpowiedz
    • niestety wpis ten powstał parę lat temu. Od tego dużo się zmieniło w tym temacie, głównie za sprawą zmianą algorytmów w google. Na chwilę obecną sztuczne próby generowania linków do strony są wyłapywane i grożą obniżeniem wyników w SERPie lub blokadą strony w najgorszym przypadku.

      Odpowiedz
  3. Warto też wspomnieć o zdobywaniu linków z rożnych artykułów czy np. dzieleniem się wiedzą z innymi blogerami i wpisami gościnnymi. Trudniejsze metody to aktywne uczestnictwo w wydarzeniach i udzielanie się społecznie – trudne ale wartościowe miejsca.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

X