Już ponad 3 000 klientów ebooka. 
Ściąga z EXCELA dla każdego - SETKI przykładów funkcji otrzymasz w 3 minuty.
ZOBACZ EXCEL EBOOK >

Sprzedaż do firm, czyli skąd wziąć bazy B2B?

Ponad 1,8 mln działających w Polsce firm to łakomy kąsek. Ale skąd wziąć o nich wiedzę i jak pozyskać do nich dane kontaktowe? Gdy nasza działalność na rynku B2B nie wymaga segmentacji i ofertę kierujemy do wszystkich przedsiębiorstw (np. artykuły biurowe, usługi telefoniczne) sytuacja wydaje się prosta. Większe trudności pojawiają się w momencie, gdy posiadamy wąską specjalizację.

Na rynku funkcjonuje przynajmniej kilkudziesięciu dostawców baz danych. Oferują oni rekordy z danymi kontaktowymi firm w różnorodnej postaci. Dodatkowo w internecie bardzo szybko wzrasta liczba ogólnych i branżowych witryn z obszernymi katalogami firm.

Doskonale się one sprawdzają przy mniejszych akcjach sprzedażowych (tj. dla 100-200 rekordów), wystarczy wtedy tylko uruchomić filtrowanie i pospisywać dane interesujących nas firm. Jeżeli natomiast potrzebujemy większych zbiorów, warto wtedy skorzystać z oferty baz B2B dostępnych na rynku. Ale we własnym zakresie zawsze trzeba sprawdzić ich legalność i poprawność.

Najwięksi dostawcy baz danych

Do najbardziej znanych dostawców baz należą Eniro oraz PKT. Każda z tych firm posiada bazę licząca ponad 1 mln przedsiębiorstw. Rekordy te są udostępniane zainteresowanym klientom na zasadach licencji zwykle na 30 dni.

W zależności od potrzeb baza może składać się z: nazwy firmy, branży, danych teleadresowych, strony www, NIPów, danych osób kontaktowych, formy prawnej, itd. Ceny oscylują w okolicach 0,70 zł netto za rekord podstawowy (nazwa, branża, dane teleadresowe). Za każdą dodatkową informacje należy płacić oddzielnie. Ale możliwości negocjacji cen są bardzo duże, szczególnie przy większych zamówieniach. Bazy tych firm najczęściej są wykorzystywane do celów telemarketingowych, czyli tam gdzie potrzebne są znaczne zakresy rekordów i ich wysoka aktualność.

Bazy CD

Bazy danych firm dostępne są też w formie CD. Jednorazowy zakup takiej płyty zawierającej dane 200-300 tys. przedsiębiorstw to wydatek od 2 do 5 tys. złotych zł netto w zależności od wybranej opcji udostępnienia i zakresu danych. Ofertę taką możemy znaleźć na stronach firm HBI lub Kompass.

Pomimo tego, że dane te posiadają często gorszą jakość niż wspomniane powyżej bazy Eniro, czy PKT, są one wystarczające dla wielu firm, które potrzebują podręcznej książki teleadresowej w postaci elektronicznej. Korzystają z nich zarówno największe instytucje finansowe, ubezpieczyciele, firmy telekomunikacyjne oraz IT, jak i mniejsi dostawcy produktów i usług.

Brokerzy baz danych

Zawsze istnieje też możliwość skorzystania z oferty wyspecjalizowanych firm, tzw. brokerów baz danych (Schober, Directan). Mogą one być pośrednikami i w zależności od naszych wymagań odszukać odpowiednią bazę, a następnie ją odpłatnie użyczyć. Atutem tych firm jest dostęp do baz firm zagranicznych.

Co do cen, to może to wyglądać różnie. Firmy te mają wynegocjowane rabaty, dlatego końcowa cena niekoniecznie musi znacznie odbiegać od tej zaproponowanej bezpośrednio od dostawców. Wszystko zależy też od wielkości zamawianej bazy, perspektywy przyszłej współpracy (tj. kolejnych zamówień) i umiejętności negocjacji.

Uwaga na jakość i aktualność

Dostawcy baz w swojej komunikacji chwalą się głównie łączną ilością firm w bazie. Niestety nie znaczy to, że wszystkie rekordy w bazie są kompletne i prawidłowe. Gdy przykładowo będziemy chcieli rozszerzyć dane podstawowe o NIP i osobę kontaktową okaże się, że z pierwotnej bazy zostało tylko 10% rekordów. Pozostałym 90 %-om brakuje natomiast jednej z tych informacji.

Gwarantowana przez dostawców 90-95% poprawność przekazywanej bazy także nie ustrzeże nas od licznych błędów i konieczności reklamacji nieaktualnych danych.

Jeżeli potrzebujemy szczegółowych informacji o wybranych przedsiębiorstwach, wtedy pozostaje nam skorzystanie z jednej z wywiadowni gospodarczej dostępnej na rynku (np. D&B Poland, Coface). Poziom cen jest tutaj znacznie wyższy, ale proporcjonalny do zakresu oraz jakości danych.

Firmy pozyskujące leady

Jeżeli firma działa na rynku B2B i interesują ją konkretne profile firm, wtedy może skorzystać z usług pozyskiwania leadów. Takie rozwiązanie jest skierowane do firm pracujących na dużych marżach – np.: software house, firmy reklamowe, itd.

W ramach usługi firma przetrząsa zasoby internetowe (najczęściej linkedin) i nawiązuje pierwszy kontakt z wytypowanymi osobami. Jeżeli ktoś wyrazi zainteresowanie, wtedy dane kontaktowe są sprzedawane do zleceniodawcy. Koszt jednego leada zaczyna się od kilkuset złotych, a może sięgać nawet paru tysięcy.

Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

2 komentarze do “Sprzedaż do firm, czyli skąd wziąć bazy B2B?”

  1. Ja korzystam z creditreform.pl, tam zamawiam dane firm polskich i zagranicznych, ale filtruję sobie je po obrotach, nie interesują mnie małe firmy, do tego przed kontraktem z firmą z bazy mogę sprawdzić jej wypłacalność przez raporty handlowe od creditreform, polecam te firmę, niezależna od ubezpieczycieli, co ma duży wpływ na ocenę

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

X