X

Tworzenie raportów w Excel – automatyzacja importów, przekształceń i obliczeń

raporty w Excelu

Obecne możliwości programu MS Excel pozwalają na automatyzację wielu czynności i obliczeń. O ile parę lat temu tworzenie raportów w Excel zajmowało parę godzin, teraz ten czas można znacząco skrócić. Dzięki temu więcej czasu można poświecić na analitykę danych oraz wnioskowanie, a nie na bezproduktywne przyklejanie danych i łączenie ich za pomocą formuł.

Jestem autorem podręcznika do nauki Excela (mówiąc dokładnie ebooka pod tytułem Excel. Nauka na przykładach), stąd wiele firm zgłasza się do mnie z prośbą o przygotowanie od podstaw lub modyfikację obecnych raportów w Excelu. Bo nie ma co ukrywać, jest to najszybsze i najpowszechniejsze narzędzie do raportowania danych w firmach.

Zatem jeżeli szukasz firmy, które zbuduje zautomatyzowane raporty to zapraszam do kontaktu. Moją pełną ofertę usług analitycznych i raportowych można poznać na stronie – DEEPDIVE.pl

Tworzenie raportów dla firm

Zlecane mi zadania raportowe mają różny charakter. Czasem chodzi o zbudowanie narzędzia, które automatycznie pobierałoby dane z różnych plików. Innym razem chodzi o budowę profesjonalnych dashboardów, które umożliwiłyby szybki przegląd wyników biznesowych, dynamiki zmian sprzedaży, odchyleń od budżetu, poziomu KPI.

Zdarzają się też projekty, gdzie celem jest przygotowanie bardziej złożonych narzędzi o bardzo specjalistycznym charakterze.

Każdy raport jest dostosowywany do wymagań klienta. Bo każda działalność ma swoją specyfikę, która ma swoje odzwierciedlenie w sposobie prezentacji danych.

Automatyzacja budowy raportów w Excel

Za wieloma raportami kryje się skrypt, dzięki któremu automatycznie wykonuje się szereg działań, przekształceń na danych lub obliczeń. Skrypty piszę w oparciu o język VBA lub też dodatek Power Query. Taka automatyzacja raportowania w Excelu, pozwala zaoszczędzić dziesiątki godzin pracy pracowników.

Niejednokrotnie spotykałem się z sytuacją, kiedy rozmowa z klientem zaczynała się od tego, że obecny proces raportowania zajmuje 2 godziny dziennie i „czy nie można byłoby tego jakoś przyspieszyć”. W wielu przypadkach udało mi się skrócić ten czas do 15 minut, przy czym większość i tak zajmowało pobieranie danych ze źródeł zewnętrznych, a nie odświeżanie samego raportu.

dashboard excel przyklad

Dashboardy w Excel

Excel pozwala obecnie na budowę bardzo profesjonalnych narzędzi zarządczych, które umożliwiają kadrze kierowniczej szybki dostęp do najważniejszych danych. Do ich obsługi nie wymagana jest żadna szczególna wiedza. Korzystanie ogranicza się głównie do klikania w filtry i zmiany zakresu dat dla pokazywanych danych.

Tworzenie raportów w Excel może opierać się na różnych źródłach danych. Można połączyć się z zewnętrzną bazą danych, pobierać pliki z zasobów sieciowych i łączyć je z plikami o innych formatach (txt, csv, xml, …).

Często spotykanym zagadnieniem jest również połączenie danych z kilku lub kilkudziesięciu plików Excel, które zawierają dane szczątkowe do finalnego raportu (np. pochodzące od każdego pracownika działu sprzedaży). Taka operacja może być wykonywana za pomocą jednego kliknięcia i trwać zaledwie kilka lub kilkanaście sekund. Zależnie od ilości plików i liczby zawartych w nich rekordów. Ale finalnym rezultatem jest syntetyczny dashboard w Excel, który podsumowuje dane nawet z dziesiątków różnych plików.

Jeżeli masz problem z raportowaniem lub szukasz firmy, która opracuje złożone raporty, to zapraszam do współpracy. Dane kontaktowe w zakładce „O mnie” lub na stronie DEEPDIVE.pl.