Już ponad 3 000 klientów ebooka. 
Ściąga z EXCELA dla każdego - SETKI przykładów funkcji otrzymasz w 3 minuty.
ZOBACZ EXCEL EBOOK >

Powiedzenia i cytaty biznesowe, które trafiają w samo sedno

Bardzo trudno jest ubrać myśl w jedno proste zdanie. Ale są osoby, którym się to udaje. Na przestrzeni lat powstało sporo powiedzeń bądź cytatów, które zaskakują swoją błyskotliwością, mądrością, a zarazem prostotą.

Na gruncie biznesowym autorami ich stają się najczęściej: prezesi znanych zachodnich firm, przedsiębiorcy-wizjonerzy, autorzy poczytnych książek, odkrywcy, filozofowie, prezydenci, mniej lub bardziej nowożytni przywódcy wojskowi. Ich słowa ubiera się w piękne historie i niejednokrotnie do jednego zdania, które powiedzieli, dopisuje się całą opowieść. Tak powstała spora część książek, programów szkoleniowych i filmików na youtube dotyczących: motywacji, przywództwa, skutecznej sprzedaży, zmian.

Wśród setek cytatów można wyłapać naprawdę dobre, jak również trafić na całkowite banały. W tym drugim przypadku ważniejsze bywa to, KTO powiedział, niż sam sens słów. Tak samo, jak interpretację wielu gryzmołów dzieł, np. obrazów Picassa, zmienia dopiero podpis autora, tak samo znaczenie słów rośnie wraz z rozpoznawalnością ich autora.

Warto też wspomnieć, że za wieloma ze znanych cytatów i obiegowych mądrości biznesowych stały postacie, delikatnie mówiąc, dwuznaczne moralnie. Przywołuje się słowa osób, które za swego życia otwarcie popierały nazizm, zaplątane były w różne afery lub też znane były ze swojej bezwzględności wobec pracowników. Ale cóż, świętych nie ma. Przykładowo taki Henry Ford, zapisał się w historii dzięki przedsiębiorstwu i marce, którą stworzył, a co konkretnie się za tym kryło, to już temat dla bardziej wnikliwych.

Dlatego w niniejszym wpisie chciałbym tylko przedstawić swoją subiektywną listę trafnych powiedzeń z zakresu szeroko pojętego biznesu, a niekoniecznie wnikać w postaci ich autorów. Tym bardziej, że z przypisaniem niektórych słów do autora bywa problem.

Poniższe cytaty nie są koniecznie tymi najbardziej znanymi, ale w moim odczuciu, oddają istotę wielu zagadnień i problemów. Nierzadko mogą okazać się wskazówką, jak należy postąpić, lub też poprzez ich przywołanie można zakończyć przedłużającą się dyskusję.

Każdy interpretuje te same słowa na swój sposób. Dlatego obok każdego cytatu dodałem swój krótki komentarz – jak ja te słowa rozumiem i dlaczego uznałem za ważne. Część powiedzeń podaję w wersji angielskiej, a część tylko po polsku – zależnie od tego, co według mnie lepiej brzmi.

“More revenue solves all known problems”

(większe przychody rozwiązują większość problemów).

Gdy w firmie idzie dobrze sprzedaż i są realizowane budżety, wtedy zawsze jest mniej problemów i konfliktów. A nawet jeśli się takie pojawiają, traktuje się je z przymrużeniem oka. Odmienna sytuacja występuje, gdy cele przychodowe nie są realizowane. Szuka się winnych, małe problemy są eskalowane do niebotycznych rozmiarów, tnie się budżety, premie, itd. Powyższe powiedzenie uświadamia, że podejmowane wtedy działania nie powinny być koniecznie ukierunkowane na redukcję kosztów, tylko na znalezienie sposobu na zwiększenie przychodów.

“Culture eats strategy for breakfest”

(kultura organizacyjna zjada strategię na śniadanie).

W wielu firmach powstają piękne strategie opakowane w nie mniej wspaniałe prezentacje. Jednakże w wielu przypadkach na słowach się kończy. Strategia sobie, a działania i tak idą swoją drogą. Jeżeli ktoś pyta o strategię, to odsyła się go do Power Pointa. Po 2 latach powstaje nowa wizja i cały proces innowacyjny zaczyna się od początku. Trudna prawda jest taka, żeby skutecznie wdrożyć strategię wymagana jest pewna kultura organizacyjna, która zachęca do działania zgodnie z wytyczonymi celami. Negatywne nastawienie pracowników, opór przed zmianami, bierność we wdrażaniu mogą położyć nawet najlepszą strategię.

“A goal without a plan is just a wish”

(cel bez planu jest tylko życzeniem).

Kolejne zwięzłe powiedzenie, które pokazuje, że za celami muszą iść działania.

“The cost of being wrong is less than the cost of doing nothing”

(koszt popełnienia błędów jest mniejszy od nierobienia niczego).

Rynek jest bardzo dynamiczny. Bez podejmowania ryzyka trudno o progres. Każdy projekt wiąże się z ryzykiem, a prawdziwą umiejętność stanowi zarządzanie nim, a nie jego unikanie.

“Jeśli dane będą torturowane dość długo, przyznają się do wszystkiego”.

Liczbami jest bardzo łatwo manipulować. Jeżeli mamy gotową hipotezę, możemy poprzez odpowiedni dobór danych lub ich obróbkę ją wesprzeć – niekoniecznie z zasadami obiektywizmu. Powiedzenie to bardzo trafnie ujmuję temat pseudo analiz robionych pod z góry określoną tezę.

“Change before you have to”

(dokonaj zmiany zanim będziesz musiał).

Cytat w luźny sposób nawiązujący do darwinowskiej teorii, zgodnie z którą przetrwają te gatunki, które najszybciej dostosują się do zmian. Analogii na gruncie biznesowym jest całe mnóstwo. Smutny koniec wielu przedsiębiorstw wiązał się właśnie z tym, że praktycznie do samego końca zwlekały ze zmianą w ich modelu biznesowym. A kiedy w końcu się na nią zdecydowały było już za późno.

“Great companies are built on great products”

(wspaniałe firmy są zbudowane na wspaniałych produktach).

Dobry produkt, oferta, to podstawa do rozwoju. W krótkim okresie niedoskonałości można przykryć intensywną komunikacją reklamową, ale w długim okresie o rozwoju firmy decydują głównie produkty. Przeczytaj o błędach jakie są popełniane przy wprowadzaniu nowego produktu.

“Do not put all eggs in one basket”

(nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka).

To jest bardzo uniwersalne powiedzenie dotyczące inwestowania. Nie można wszystkiego stawiać na jedną kartę, lepiej dywersyfikować ryzyko. Dotyczy to zarówno inwestycji pieniężnych, obszarów działalności firmy, jak również wyboru ścieżki kariery i posiadanych umiejętności.

“It is execution that matters not the idea”

(wykonanie jest ważniejsze od pomysłu).

Można z łatwością mieć setki pomysłów, ale różnicę robi to, co się z nimi dzieje dalej. Niemal każdy jest w stanie usiąść i w ciągu godziny spisać 100 pomysłów na biznes. Ale mało kto jest w stanie potem odejść od biurka i zacząć realizować jeden z nich.

“Najlepszym sposobem radzenia sobie z konfliktami, jest ich unikanie”.

Na gruncie biznesowo-międzyludzko-projektowym, warto poczynić każdy wysiłek, aby zdusić potencjalny konflikt w zarodku. Lepiej przeciwdziałać, niż potem tracić trzy razy więcej czasu na wyjaśnianie nieporozumień.

“Każda zmiana rodzi opór”.

To parafraza pierwszej zasady dynamiki Newtona. Jak pokazuje życie, sprawdza się także na gruncie zawodowym. Wdrażanie zmian w organizacji jest bardzo trudne, gdyż za każdym razem pojawia się grupa osób, którym nowa rzeczywistość nie po myśli. Złota reguła dla każdego kierowniwka projektów.

“There is nothing less productive than to make more efficient what should not be done at all”

(nie ma niczego bardzie bezproduktywnego niż wykonywanie efektywnej rzeczy, które nie powinny być realizowane w ogóle).

Ten cytat doskonale sprawdza się w dużych korporacjach, gdzie udoskonala i optymalizuje się procesy, które już od dawna nie mają racji bytu lub też lata temu powinny być całkowicie przebudowane.

“If everything is under control, you’re not going fast enough”

(jeśli wszystko jest pod kontrolą to znaczy, że nie działasz wystarczająco szybko).

Klasycznymi błędami w zarządzaniu projektem są zarówno tworzenie zbyt napiętych harmonogramów, jak również za mało ambitnych. Czas ma znaczenie.

Pytanie...
Korzystasz z EXCEL lub PowerPoint?
Poznaj setki praktycznych przykładów!
500 funkcji Excel + 500 slajdów PowerPoint

Zobacz podręcznik =>

2 komentarze do “Powiedzenia i cytaty biznesowe, które trafiają w samo sedno”

  1. Czytając ten artykuł widać, że wiele z tych cytatów mogłoby być punktem wyjścia do tworzenia historii – nośnych przykładów i opowieści opartych na filozofii tzw. story-tellingu. są one znacznie mniej lapidarne niż cytaty, ale za to znacznie bardziej inspirujące i dokładne.

    Odpowiedz

Skomentuj Rafal Anuluj pisanie odpowiedzi

X