--->Strona główna » Re.Akcje » Co powinna zawierać oferta handlowa?

Co powinna zawierać oferta handlowa?

Kiedy zamierzasz nawiązać współpracę z nowym kontrahentem, prędzej czy później pojawi się zazwyczaj konieczność wysłania oferty handlowej. Pod tym pojęciem może kryć się wiele rzeczy: zaproszenie do współpracy, katalog ofertowy, cennik. Oferta może przybrać formę paru zdań w e-mailu lub kilkustronnego opracowania dodawanego jako załącznik.  Nie ma zatem jednego, uniwersalnego wzorca takiego dokumentu jak „oferta handlowa”. Jej kształt zależy od wielu czynników, w tym w szczególności od: rodzaju firmy, typu oferowanych przez nią produktów oraz przede wszystkim od odbiorców, do których ten dokument jest adresowany.

Oferta B2B handlowa jak zbudować

Dlatego bardzo przydatnym, podczas tworzenia oferty handlowej, może okazać się wyobrażenia sobie osoby, do której kierujemy taką propozycję współpracy, i zastanowienie się, jakie informacje mogą być najważniejsze z jej punktu widzenia. Po spisaniu ich, warto je następnie uporządkować pod kątem ich ważności. To co najbardziej istotne i przykuwające uwagę umieszczamy na początku dokumentu, to co mniej, na końcu. Całość najlepiej ubrać w klasyczną strukturę budowy tekstu, czyli: początek, rozwinięcie i zakończenie.

Ale może po kolei…

Z czego powinna składać się oferta handlowa?

  • Strona pierwsza – tytuł dokumentu oraz nazwa firmy, do której jest kierowana (np. „oferta handlowa dla firmy xyz sp. z o.o.). Na pierwszej stronie możemy zawrzeć także dane, z kim powinien kontaktować się odbiorca dokumentu w przypadku dodatkowych pytań, datę sporządzenia oraz ważności oferty, oraz w stopce dokumentu informacje o głównej siedzibie, NIP, KRS, kapitale zakładowym.
  • Spis treści – jeżeli dokument ma kilka części, jeśli całość nie przekracza kilku stron, możną spis pominąć.
  • Krótko o oferencie – kim jesteśmy, ile lat działamy na rynku, w czym się specjalizujemy, ile mamy pracowników, jakie posiadają oni kompetencje (ważne szczególnie w przypadku świadczenia usług), itd. Bardziej chodzi tu o wypunktowanie pewnych faktów, niż tworzenie rozległych opisów.
  • Misja, wartości, cele firmy (o ile celem nie jest tylko zwiększanie sprzedaży i zysków, bo wtedy lepiej tego nie pisać ;).
  • Portfolio klientów (logotypy), z którymi współpracowaliśmy oraz pisemne referencje z ich strony (lub ich fragmenty).
  • Jeżeli przedmiotem oferty są bardziej skomplikowane produkty lub usługi warto zawrzeć w ofercie case studies (studia przypadków) opisujące doświadczenia innych firm z zakupu/ wdrożenia naszych rozwiązań.
  • Opis pełnego zakres usług. Nawet jeśli proponujemy tylko jeden produkt, warto także przedstawić całą ofertę pod kątem przyszłego cross-sellingu lub up-sellingu.
  • Główne korzyści. Co klient zyska nawiązując współpracę z nami, a nie z naszymi konkurentami?
  • Gdy oferta jest odpowiedzią na otrzymane zapytanie, wtedy ustosunkowujemy się do każdego wymagania i każdego pytania.
  • Cennik, wstępna wycena lub zakres cen dla poszczególnych produktów.
  • Informacje o sposobie realizacji zamówień, harmonogram, sposoby płatności.
  • Zastrzeżenia prawne (np. własności intelektualne, prawa autorskie, odsprzedaż, itp.), gwarancje.
  • Specyfikacje techniczne, zdjęcia i szczegółowe opisy produktów, itp.

O czym warto pamiętać tworząc ofertę handlową

  • Zachęcaj, nie zniechęcaj.
  • Im krócej tym lepiej.
  • Ważniejszy jest ogólny design, a nie pojedyncze ozdobniki.
  • Zachowaj czujność pracując na jednym szablonie – częsty błąd to oferty z danymi innej firmy, do której była wcześniej ona wysyłana.
  • Ciągle rozwijaj i modyfikuj kształt oferty na podstawie informacji zwrotnych od klientów. Testuj różne rozwiązania i układ.
  • Jeśli już musisz wysłać pliki >;10 MB to potwierdź otrzymanie takiego emaila.
  • Dodaj do oferty informacje, zachęcające do kontaktu i zadawania pytań, ewentualnie zapowiedź kontaktu z Twojej strony.

Tutaj znajdziecie przykładowe oferty handlowe z kilkunastu branż. Jeżeli poszukujesz praktycznych wskazówek dotyczących składania ofert przetargowych dotyczącących zamówień publicznych, to również odsyłam do jednego z wpisów na blogu. W tym przypadku mamy do czynnienia z zupełnie inną sytuacją niż przy ofertach komercyjnych. Jednakże zarówno przy składaniu ofert do zamówienień publicznych, jak i do zapytań komercyjnych ważna jest tak samo wiedza, jak i wprawa.

Komentarze (4)

Podziel się swoim komentarzem

kontakt: consider (at) consider.pl © 2012-2014 CONSIDER

Przewiń do góry